Tuusulalaisten nuorten työllistäminen asuntomessuille

Aloite tehty:
13.03.2017
Aloitteen tekijä:
Laitinen Sarianna / Kokoomuksen valtuustoryhmä
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Kesätyöpaikkojen saaminen on monelle nuorelle vaikeaa ja moni jää ilman työpaikkaa. Kuitenkin kesätyöpaikkojen avulla edistämme nuorten hyvinvointia, itsenäistymistä, vastuunkantoa, työelämän oppimista ja monia muita itsenäisen elämän kannalta tärkeitä asioita, joten työpaikkojen määrään ja saatavuuteen vaikuttaminen sen mahdollistuessa kannattaa tehdä.
Kesällä 2020 tulee mitä todennäköisimmin Tuusulassa toimimaan useampi yrittäjä asuntomessujen yhteydessä ja työntekijöitä tarvitaan.
Ehdotamme, että Tuusulan kunnassa panostetaan asuntomessukesänä ja asuntomessujen valmistelun yhteydessä nuoriin ja
- valmistetaan vuoden 2017 aikana suunnitelma siitä, millä keinoin ja tuella voisimme kannustaa asuntomessuille tulevia yrittäjiä palkkaamaan erityisesti tuusulalaisia nuoria töihin
- toteuttamiskelpoisen suunnitelman tulisi olla valmis ennen messuosastojen ja myyntipisteiden vuokraamista yrittäjille, jotta yrittäjä ehtii tutustua tähän työllistämismahdollisuuteen
- kannustimen tulee olla riittävän houkutteleva ja mielenkiintoa herättävä.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 13.3.2017 § 45: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 14.3.2017: Kasvatus- ja sivistystoimeen valmisteltavaksi
Kuntakehityslautakunta 26.4.2017 § 64: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 15.5.2017 § 216: Ehdotus valtuustolle

Vastaus

Tuusulan kunnan isännöimät asuntomessut vuonna 2020 tarjoaa erinomaisen tilaisuuden edistää tuusulalaisten nuorten työnsaantimahdollisuuksia tapahtuman yhteydessä.

Tuusulan kunnassa on vakiintunut tapa tukea yrittäjiä, jotka palkkaavat kesäksi tuusulalaisia 15-25 vuotiaita nuoria. Nykyisen käytännön mukaan nuorten palkkausta tuetaan vuosittain n. 48 000 euron summalla, joka jaetaan kesätyöseteleiden muodossa. Setelin voi hyödyntää Tuusulassa tai muualla toimiva yritys, yhdistys tai säätiö touko-syyskuun välisenä aikana. Yhden setelin arvo on 200 euroa työllistettävää kohden vähintään kahden viikon pituiselta työsuhteelta ja yhdelle henkilölle voidaan myöntää korkeintaan 2 kesätyöseteliä. Jaossa on vuonna 2017 yhteensä 250 kesätyöseteliä.

Tuusulan asuntomessutiimin projektipäällikkö on antanut lukuja nuorten palkkauksesta koskien Seinäjoella järjestettyjä asuntomessuja. Näitä lukuja voidaan hyödyntää alustavasti, kun mietitään toimenpiteitä kunnan osalta.

Asuntomessuille tulevat yritykset tulevat rekrytoimaan kausityövoimaa esimerkiksi ravintolatehtäviin, PR- myynti- ja opastustehtäviin. Suomen Asuntomessut Osuuskunta tulee myös hyvin todennäköisesti palkkaamaan kausityövoimaa mm. lipunmyyntiin ja messuinfoon. Seinäjoen asuntomessuilla palkattiin SAM:in toimesta 16 henkilöä messujen aikaisiin järjestelytehtäviin.

Ravintolayhteistyökumppanit tulevat palkkaamaan määrällisesti eniten kausityövoimaa. Seinäjoella messuorganisaatio oli tehnyt yhteistyötä paikallisen ravintolatoimijan kanssa rekrytoinnissa 60 hlön palkkaamisessa. Lisäksi parkkialueille kilpailutetaan liikenteenohjaus ja messualueen järjestyksenvalvonta, näissä tehtävissä voi löytyä myös kesätyöpaikkoja.

Kunnan toimesta tullaan myös todennäköisesti palkkaamaan messujen ajaksi työvoimaa, esim. toimistotyöntekijä, kesätiedottaja, ryhmäkoordinaattori. Seinäjoella kaupungin toimesta palkattiin n. 12 hlöä.

Tuusulassa kokonaisuudessaan kesätyövoiman tarve tulee olemaan merkittävä. Seinäjoella messujen ajaksi palkattiin yhteensä n. 300 nuorta. Aktiivisella ja oikea-aikaisella tiedottamisella ja markkinoinnilla saadaan messuille osallistuville yrittäjille tietoisuus Tuusulan kunnan tarjoamasta tuesta tuusulalaisille nuorille ja näin voidaan vaikuttaa siihen, että avoimiin tehtäviin kannattaa palkata tuusulalainen nuori helposti ja taloudellisesti houkuttelevalla tavalla.

Taloudellisen tukemisen lisäksi voimme tarjota alustan, jossa työtehtävistä voidaan ilmoittaa paikallisen tason palvelussa. Duuniportaali.fi -palvelualusta voisi toimia työpaikkojen ilmoittelu- ja hakualustana, toisena vaihtoehtona on Tuusulan oma rekrytointijärjestelmä Laura.

Yhteistyökumppanit

Markkinoinnissa ja tiedottamisessa yrittäjien suuntaan voidaan hyödyntää Suomen asuntomessujen tarjoamaa sähköistä palvelualustaa. Työnvälitystyössä kumppanina voisi toimia nykyistä TE-toimistoa vastaava rekrytointipalveluja tarjoava palveluntuottaja, jos maakuntauudistus on tässä vaiheessa toimeenpantu hallituksen esittämien suunnitelmien mukaisesti. Työpaikoista hakijoille päin markkinoinnissa voidaan hyödyntää lähialueen oppilaitoksia, kuten Keudaa, Hyriaa, Variaa ja Validiaa sekä Tuusulan yläkouluja ja lukioita sekä sosiaalista mediaa. Markkinointia voidaan tehdä yhteisissä tiloissa, kuten nuorisotalot, uimahalli, jäähalli ja kirjastot, paikallisia tiedotusvälineitä, kuten lehdet ja www-sivut, unohtamatta.

Toimintasuunnitelman kulut

Ehdotuksena on, että Tuusulan kunta tukee messuyrittäjiä tuusulalaisten nuorten palkkaamisessa kesällä 2020. Tukisumma voisi olla samansuuruinen, mitä kunta käyttää kesätyöntekijäpalkkausten tukemiseen vuosittain. Tämä voisi tarkoittaa

-  kesätyöbudjetin kaksinkertaistamista v. 2020, jolloin puolet summasta kohdistettaisiin messuyrittäjien käyttöön, tai

-  erillisen messuyrittäjille kohdistetun tukimallin luomista ja käyttöönottoa. Messutyötuki voidaan toteuttaa vastaavanlaisena setelipohjaisena tukimuotona, jossa tuen myöntämiselle on omat kesätyötuesta poikkeavat, määritellyt kriteerit. Messutyösetelin arvo voisi olla 200 € 2 viikon työsuhteesta tai 2 setelin myötä 400 € kuukauden työsuhteesta.

Toimenpiteet                                                                 Hinta

Markkinointimateriaalien suunnittelu-                            1 000 €
painatus ja ilmoituskulut

Tuki palkkauskuluihin messujen ajalle                          48 000 €

Rekrytointijärjestelmän muutoskulut, jos käytetään           500 €
Tuusulan kunnan omaa järjestelmää

Yhteensä                                                                   49 500 €

Suunnitelman aikataulu

Suunnitelma voidaan hyväksyttää periaatepäätöksenä jo hyvissä ajoin ennen varsinaisia toimenpiteitä. Toimenpiteet tulee aloittaa loppuvuonna 2018, jolloin kunnanvaltuusto hyväksyy valittavan tukimallin kriteereineen sekä budjetin seuraavalle kalenterivuodelle. Materiaalit ja kohdennettu viestintä voidaan suunnitella syksyn 2019 aikana. Vuonna 2020 alkuvuodesta alkaa varsinainen markkinointityö yrityksille. Messutyöpaikkoja aletaan markkinoida tammikuussa 2020 oppilaitosten ja sosiaalisen median kautta.

 

Päätös

Päivitetty: 31.05.2017

« Takaisin