TuusInfon palvelupiste Jokelan ja Kellokosken kirjastoihin pysyvästi

Aloite tehty:
11.04.2022
Aloitteen tekijä:
Sipiläinen Johanna ja useat muut valtuutetut
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Tällä hetkellä kirjastoissa käy Tuus-infosta henkilö kerran viikossa ja on paikalla klo 12 - 17.30. Asiakkaita on käynyt Kellokosken kirjaston TuusInfossa 5 - 20 henkilöä päivän aikana.

Koulutetaan kirjaston henkilökunnasta henkilö, joka voi toimia myös TuusInfon asiakaspalvelussa ja näin TuusInfo olisi avoinna joka päivä kirjaston aukiolo aikoina. Tämä toiminto palvelisi ja kohtelisi kuntalaisia tasapuolisesti sekä saman vertaisesti. Jokapäiväinen aukioloaika lisäisi myös asiakaskäyntien määrää, koska aukiolo aika ei olisi rajoitettu vain yhteen päivään viikossa.

Myöskään lisäkustannuksia ei tästä toiminnosta tulisi kunnalle, vaan ainoastaan henkilön koulutuksen ja hänen palkan tarkistuksen.
TuusInfon henkilökunta olisi pysyvästi Hyrylässä ja puhelimitse tavoitettavissa, jos tulee ongelmia

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 11.4.2022 § 45: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 12.4.2022: Yhteisten palveluiden valmisteltavaksi
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta 17.1.1023: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 13.12.2023: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 6.3.2023 § 33: Aloite käsitelty


Vastaus

Asiakaspalvelun kehittäminen Tuusulassa

Tuusula on asukkaittensa kunta. Kuntalaislähtöisyys korostui poliittisen johtamisjärjestelmän uudistuksen tavoitteissa (2014-2017) sekä sen jälkeen laadituissa strategisissa asiakirjoissa: mm. kuntastrategiassa (2017- ), osallisuusmallissa ja hyvinvointisuunnitelmassa. Kunnan keskitetty asiakaspalvelu Tuusinfo aloitti toimintansa toukokuussa 2018. Keskitetyllä asiakaspalvelulla kunta haluaa parantaa kuntalaisille tarjottavia palveluita. Tavoitteena on tehdä tuusulalaisten arjesta sujuvampaa tuomalla eri palveluita tarjolle yhdelle luukulle. Asiakaspalvelun kehittäminen tapahtuu vaiheittain.

Kuntastrategian (2021-2025) yhdeksi vuositavoitteeksi 2023 on vahvistettu tavoite on kehittää asiakkuuksien johtamista, asiakaspalvelua ja asiakaskokemusta. Tulemme arvioimaan asiakaspalvelun laatua ja asiakas- ja asukastyytyväsyyttä, kehitämme kunnan asiakaspalvelua, varmistamaan TuusInfon palveluiden alueellisen kattavuuden sekä palveluiden jalkautumismahdollisuudet. Vuoden 2023 alusta lähtien TuusInfo on hallinnollisesti siirtynyt kuntatoimialalle ja asiakkuksien johtamis- ja kehittämisvastuu on siirtynyt kuntatoimialan kehittämispäällikölle.

Tuusinfon toiminta Hyrylässä, Jokelassa ja Kellokoskella

Tuusulan kunnan keskitetyllä asiakaspalvelulla TuusInfolla on pysyvä palvelupiste Hyrylässä, sekä kirjaston yhteydessä toimivat palvelupisteet Jokelassa ja Kellokoskella. Tuusinfo palvelee kuntalaisia, matkailijoita, yrityksiä ja yhteisöjä sekä kunnan työntekijöitä. Asiakaspalvelupisteestä saa palvelua HSL-asioihin ja -lippuihin sekä neuvontaa kunnan palveluihin liittyen. TuusInfo huolehtii myös #fiksaatuusulaa -palvelusta.

Hyrylän palvelupiste sijaitsee Tuusulan pääkirjaston rakennuksessa (Autoasemankatu 2, 04300 Tuusula) ja palvelee:

  • maanantaisin klo 8.00–17.30,
  • tiistaista torstaihin klo 8.00–16.00,
  • perjantaisin klo 8.00–12.00.


Jokelan palvelupiste sijaitsee Jokelan kirjaston rakennuksessa (Keskustie 20, 05400 Jokela) ja palvelee:

  • keskiviikkoisin klo 10.00–17.00 (lounastauko klo 13.00–13.30).


Kellokosken palvelupiste sijaitsee Kellokosken kirjaston rakennuksessa (Kuntotaival 2 B, 04500 Kellokoski) ja palvelee:

  • torstaisin klo 10.00–17.00 (lounastauko klo 13.00–13.30).


TuusInfo on toiminut Tuusulan Hyrylässä toukokuusta 2018 alkaen ja asiakaskäyntejä on noin 9 000 vuodessa. Jokelassa ja Kellokoskella TuusInfo on toiminut syksystä 2021 ja asiakaskäyntejä oli tammi-kesäkuussa 2022 Jokelassa 238 ja Kellokoskella 90.

Näemme tärkeänä, että TuusInfo palvelee jatkossakin kaikissa kuntakeskuksissa. On kuitenkin tarpeen kerätä tietoa TuusInfon asiakas- ja kävijämääristä pidemmällä aikavälillä koronapandemian jälkeisessä ajassa eri palvelupisteissä. TuusInfon toiminnan laajuutta ja palveluvalikoimaa Jokelassa ja Kellokoskella arvioidaan vuoden 2023 aikana. Arvioinnin perusteella tehdään ratkaisut mahdollisista muutoksista toimintaan. Mikäli muutoksilla on talousarviovaikutusta, huomioidaan ne vuoden 2024 talousarvion valmistelussa.

Päätös

Päivitetty: 10.03.2023

« Takaisin