Tuusula jäseneksi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymään (HSL)

Aloite tehty:
22.03.2010
Aloitteen tekijä:
Kaikkonen Antti
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Tuusulasta tapahtuvasta työmatkaliikenteestä suurin osa kohdistuu pääkau-punkiseudulle. Päivittäin tuhannet tuusulalaiset suorittavat työmatkansa ja suurelta osin henkilöautolla. Sekä työmatkaliikenteestä että vapaa-ajan lii-kenteestä suuri osa suuntautuu juuri pääkaupunkiseudulle. Ruuhkautuminen on sekä Tuusulassa, Keski-Uudellamaalla että pääkaupunkiseudulla nopeasti paheneva ongelma, joka aiheuttaa alueen ihmisille kasvavaa harmia.

Tuusulan väestön ennustetaan kasvavan voimakkaasti. Kasvu keskittyy taa-jamiin: Hyrylän, Jokelan ja Kellokosken alueelle. Väestönkasvu lisää liiken-nepainetta edelleen. Esimerkiksi Hyrylään rakennettavan Rykmentinpuiston valmistuminen tulee olemaan erittäin merkittävä alueellinen liikennehaaste. Jos joukkoliikenneyhteyksiä ei saada järjestettyä asianmukaisesti, edessä on liikenteellinen kaaos.

Ruuhkautumisen välttämiseksi ja ympäristösyistä on Tuusulan joukkoliiken-neyhteyksiä syytä oleellisesti parantaa. Tehokas keino tähän olisi liittyminen Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymään.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) jäsenkuntia ovat tällä het-kellä Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava ja Kirkkonummi. HSL:ään voivat jatkossa liittyä kaikki muutkin Helsingin seudun kunnat: Järvenpää, Nurmijärvi, Tuusula, Mäntsälä, Pornainen, Hyvinkää, Vihti ja Si-poo. Kuntayhtymä vastaa jäsenkuntiensa joukkoliikenteen suunnittelusta, järjestämisestä ja matkustajainformaatiosta sekä Helsingin seudun liikenne-järjestelmäsuunnitelman laatimisesta.

HSL: n tehtäviin kuuluu suunnitella ja järjestää toimialueensa joukkoliiken-nekokonaisuus ja edistää sen toimintaedellytyksiä, hankkia bussi-, raitiovau-nu-, metro-, lautta- ja lähijunaliikennepalvelut ja vastata Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Lisäksi HSL huolehtii joukko-liikenteen markkinoinnista ja matkustajainformaatiosta, hyväksyy taksa- ja lippujärjestelmän ja lippujen hinnat sekä vastaa matkalippujen tarkastuksesta.

On tärkeää, että pääkaupunkiseutu ja kehyskunnat nähdään joukkoliikentees-sä yhtenä kokonaisuutena. Merkkejä tästä on jo havaittavissa; esimerkiksi liikennejärjestelmäsuunnitelma on jo päätetty laatia koko Helsingin seudulle, johon lasketaan kuuluvan 14 kuntaa.

Tuusulan lisäksi olisi luontevaa, että myös Järvenpää ja jatkossa myös muut kehyskunnat liittyisivät HSL-kuntayhtymään. Liittymisestä tulee kunnalle kustannuksia, mutta kuntalaisille saatava etu kohtuuhintaisena ja toimivana joukkoliikenneyhteytenä on sen arvoinen.

Edellä olevan perusteella esitämme, että Tuusulan kunta aloittaa neuvottelut Tuusulan liittymiseksi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymään.

Käsittelyvaiheet

22.3.2010 valtuusto: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
29.3.2010 kunnanhallitus: Tekniselle toimialalle valmisteltavaksi
5.5.2010 J-M. Laaksolle valmisteltavaksi
Tekninen lautakunta 5.4.2011 § 60 Ehdotus hyväksyttiin, ehdotetaan edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle
Kunnanhallitus 11.04.2011 § 191: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 16.5.2011 § 62: Aloite käsitelty

Vastaus

HSL-liittymiskysymykseen sekä tehtyyn aloitteeseen liittyen on tapahtunut seuraavaa:

- Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä HSL aloitti varsinaisen toimintansa 1.1.2010. HSL esitti 29.1.2010 kehyskunnille kutsun neuvotteluun, jossa käsiteltäisiin kehyskuntien mahdollista HSL -jäsenyyttä.

- Neuvottelu pidettiin 18.2.2010 ja sen tuloksena päätettiin lähteä selvittämään kehyskuntien liittymistä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymään HSL:een. Selvityksessä olivat HSL:n ulkopuolisista kunnista mukana Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti.

- Maaliskuusta 2010 alkaen laadittiin liittymisselvitystä, joka julkaistiin HSL:n julkaisusarjassa julkaisuna 17/2010: 28.10.2010 Selvitys kehyskuntien liittymisestä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymään HSL:een. Selvitys laadittiin konsulttityönä ja työn suorat liikenne- ja viestintäministeriölle, HSL:lle ja mukana olleille kunnille jakautuneet kustannukset olivat noin 76 100 euroa (alv 0%). Tästä Tuusulan kunnan osuus oli tehdyn kustannusjakosopimuksen mukaan noin 2 540 euroa (alv 0%). Työtä ohjasi ohjausryhmä, jossa olivat edustajat LVM:stä, Liikennevirastosta, HSL:stä sekä selvityksen kohteena olevista kunnista. Tuusulan kunnan edustajana toimi liikenneinsinööri Jukka-Matti Laakso.

- HSL:n hallitus käsitteli liittymisselvitystä kokouksessaan 23.11.2010. HSL:n hallitus päätti lähettää selvityksen Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Mäntsälän, Pornaisten, Sipoon Tuusulan ja Vihdin kuntien käsiteltäväksi ja pyytää kuntien kannanottoja mahdollisten liittymisvalmistelujen aloittamisesta.

- KUUMA -kuntien liikenneyhteistyön puitteissa liittymisselvityksestä laadittiin analyysi (päiväys 20.1.2011), jossa esitettiin ehdotus jatkotoimenpiteistä. Analyysi annettiin kuntien käyttöön liittymisselvityksen käsittelyä varten.

Kunnanhallitus käsitteli liittymisselvitystä sekä siihen annettavaa kannanottoa kokouksessaan 7.3.2011 (§ 113). Asiasta päätettiin antaa seuraavan kannanoton HSL:lle:

”KANNANOTTO

Tuusulan kunta ei nyt tehdyn selvityksen perusteella vielä esitä liittymisvalmistelujen aloittamista HSL:lle.

Ennen liittymisvalmisteluiden jatkamista kunnan ja HSL:n välillä tulee vuoden 2011 aikana:

- laatia käynnistyvä Keski-Uudenmaan joukkoliikenteen palvelutasoselvitys (ns. PATA -työ) ja seurata liikenteenhoitomallien kehitystä

- laatia lisäselvityksiä valmistuneen HSL -selvityksen täsmentämiseksi, sekä

- kehittää sekä lippujärjestelmää että yhteistyötä HSL:n kanssa.”

Päätös

Päivitetty: 16.11.2011

« Takaisin