Tuusulan mahdollisuudet liittyä HSL:n seutulippualueeseen.

Aloite tehty:
26.04.2010
Tyyppi:
Kuntalaisaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Mielestäni Tuusulan tulisi liittyä HSL:ään (Helsingin seudun liikenne-kuntayhtymä, entinen YTV), sillä se mahdollistaisi entistä joustavamman ja miellyttävämmän joukkoliikenteen Tuusulan asukkaille, sekä HSL:n lipputuotteiden käytön, joka antaa mahdollisuuden vaihtaa samalla lipulla muuhun HSL:n liikenteeseen Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Keravalla ja Kirkkonummella.
Toki kunnan liittyminen HSL:ään maksaisi vuosittaisella tasolla hyvinkin paljon, ja aiheuttaisi bussiliikenteen kilpailuttamisen, joka voisi johtaa siihen, että nykyään Tuusulassa liikennöivät linja-autoyhtiöt joutuisivat käytännössä hankalaan tilanteeseen, joten harkinnan arvoista olisi kopioida Kirkkonummen malli: liikennöitsijät saavat pitää linjansa, ilman kilpailutusta, mutta busseissa voi matkustaa HSL:n "Matkakortilla", kuitenkin niin että käteisellä ostetut liput ovat Matkahuollon kilometritaksan mukaisia lippuja.
Yhdeksi ongelmaksi tosin voisi muodostua se, että Tuusula on Etelä-Pohjois suunnassa laaja pinta-alaltaan, joka tarkoittanee sitä, että HSL:n nykyinen kolmen vyöhykkeen järjestelmä ei onnistuisi käytännössä. Mikäli Tuusula valitsisi myös Bussiliikenteen kilpailutuksen, tarkoittaisi se sitä että joutuisimme matkustamaan epämukavilla (joskin matalalattiaisilla) kaupunkiliikenteen linja-autoilla, joskin linja-autovuorot saattaisivat jopa lisääntyä.

Käsittelyvaiheet

toimitettu J-M. Laaksolle valmistelua varten 27.4.2010
22.1.2013: liikenneinsinööri J-M Laakso vastannut kirjeellä

Vastaus

Kehyskuntien liittymistä HSL:een käsiteltiin laajemmin vuonna 2010, jolloin kehyskunnat ja HSL laativat yhteistyössä selvityksen, jossa arvioitiin liittymisen vaikutuksia.

(Selvitys kehyskuntien liittymisestä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymään  HSL:een, HSL-julkaisu 17/2010, 28.10.2010)

 http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2010/HSL%20julkaisu%2017_2010_netti.pdf

 Selvityksen mukaan liittyminen HSL:een lisäisi kaikissa kunnissa joukkoliikennerahoituksen tarvetta. Rahoitustarpeen kasvussa olisi kuitenkin kunnittain eroja, joten osassa selvityskuntia HSL-liittymistä on lähdetty sittemmin selvittämään tarkemmin ja toteuttamaankin. Selvitysten seurauksena Sipoo päätti liittyä HSL:een vuoden 2012 alusta. Muissa selvityskunnissa asiaa tutkitaan joko edelleen tai se ei ole ajankohtainen.

 Tuusulassa liittymisselvitystä käsiteltiin kunnanhallituksessa 7.3.2011 (§113). Esitetyn kannanoton mukaan Tuusulan kunta ei tehdyn selvityksen perusteella vielä esittänyt liittymisvalmistelujen aloittamista HSL:lle. Selvitykseen edellytettiin täsmentävää selvitystyötä, joka on edelleen kesken. Lisäksi edellytettiin mm. Keski-Uudenmaan joukkoliikenteen palvelutasoselvityksen laatimista (valmistui vuoden 2011 lopulla) ja lippujärjestelmän ja HSL-yhteistyön kehittämistä.

Lippujärjestelmän osalta vuonna 2011 otettiin käyttöön Järvenpää-Tuusula -lippu (asiakashinta 44 €/30 päivää), joka on uusi linja-autoliikenteen kausilipputuote ja kelpaa Tuusulan ja Järvenpään alueen linja-autoliikenteessä. Lisäksi lähdettiin mukaan uudenlaiseen lippuyhteistyöhön HSL:n kanssa, jossa kehyskuntien asukkaalle annetaan oikeus ostaa HSL -alueen joukkoliikenteen kausilippuja samaan hintaan kuin HSL -kuntien asukas. Tämä yhteistyö koskee aikuisten kausilippuja kattaen Helsingin, Espoon ja Vantaan sisäiset liput sekä HSL -seutulipun. Sopimuksen mukaan Tuusulan kunta maksaa lippujen asiakashinnan ja ns. yleiskausilipun hinnan (tuotantohinta) välisen erotuksen, eli subventoi lippujen käyttöä. Tuusulalaiset ottivat HSL-lippujen ostomahdollisuuden hyvin aktiivisesti käyttöön ja lippuja ostettiin vuonna 2012 yhteensä jo noin 2 800 kappaletta. Vertailun vuoksi Tuusulan sisäistä Tuusulalipun 1. vyöhykkeen kausilippua ostettiin vuonna 2012 noin 2 900 kappaletta.

Tuusulan alueella toimivilla liikennöitsijöillä on sopimukset ajamistaan vuoroista Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa. Tähän ei kuulu kunnan ostamat vuorot, mutta niitä on kokonaisuudesta hyvin pieni osa. Ensimmäiset liikennöitsijöiden ja ELY -keskuksen väliset sopimukset päättyvät vuoden 2014 aikana, mutta joukossa on sopimuksia, jotka päättyvät vasta vuonna 2019. Mikäli kunta päättäisi liittyä HSL:een, olemassa olevat liikennöitsijöiden ja ELY:n väliset sopimukset olisivat lähtökohtaisesti kuitenkin voimassa normaalisti. Liikennöintisopimuksilla ajettava liikenne ja HSL:n tilaama liikenne toimisi rinnan em. vuosien aikana, eikä tilanteessa juurikaan olisi valinnan mahdollisuutta. Tästä on yleisesti kyse myös Kirkkonummen tilanteessa, johon aloitteessa viitataan.

HSL varautuu edelleen laajentumiseen mm. kehittämällä lippujärjestelmänsä vyöhykkeitä siten, että ne kattavat myös kehyskunnat. HSL:llä on käynnissä suunnitelma Helsingin seudun joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmästä 2014, johon liittyvää suunnitelmaa on käsitelty Tuusulassakin maaliskuussa 2012 (kunnanhallitus §127, 26.3.2012).

Päivitetty: 22.01.2013

« Takaisin