Ruskeasannan aseman rakentamisen kiirehtiminen

Aloite tehty:
14.06.2010
Aloitteen tekijä:
Kaikkonen Antti
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Kehärata on raideyhteys Helsinki-Vantaan kansainväliselle lentoasemalle sekä oleellinen osa kaupunkirataverkkoa, joka parantaa koko Helsingin seudun joukkoliikennetarjontaa. Rata yhdistää seudun asuin- ja työpaikka-alueita. 18 kilometriä pitkä Kehärata tuo raideliikenteen piiriin uusia alueita Vantaalla ja liityntäliikenne mahdollistaa raideliikenteen hyödyntämisen kauempaakin Uudeltamaalta. Kehärata vähentää linja-auto- ja henkilöautoliikenteen tarvetta ja niiden aiheuttamia ympäristöhaittoja sekä edistää siten ilmastopoliittisia tavoitteita.

Kehärata-projektin kokonaiskustannusarvio on 590 miljoonaa euroa. Rahoitus jaetaan valtion (404 milj. euroa) ja Vantaan kaupungin (186 milj. euroa) kesken.

Kehäradan rakentaminen alkoi keväällä 2009 ja liikennöinti radalla alkaa näillä näkymin vuoden 2014 puolivälissä. Radalle tulee suunnitelmien mukaan ensimmäisessä vaiheessa neljä uutta asemaa: Kivistö, Aviapolis, Lentoasema ja Leinelä. Lisäksi asemavarauksia on neljä: Vehkala, Petas, Viinikkala ja Ruskeasanta.

Tuusulan ja Keski-Uudenmaan kannalta erittäin tarpeellista olisi rakentaa liityntäpysäköintiasema Ruskeasantaan jo ensimmäisessä vaiheessa. Asema olisi huomattavan hyödyllinen monille alueemme asukkaille. Se lisäisi julkisen liikenteen käyttöä ja tukisi näin myös ilmastopoliittisia tavoitteita. Se olisi omiaan varmasti myös helpottamaan liikennettä yhä ruuhkaisemmaksi käyvällä Tuusulanväylällä. Moni autoilija voisi jättää autonsa liityntäpysäköintiin Ruskeasannassa ja jatkaa matkaa junalla. Myös linja-autosta olisi helppo vaihtaa junaan juuri Ruskeasannassa.

Ruskeasannan aseman on kaavailtu sijoittuvan Tuusulanväylän alle. Olemassa olevan suunnitelman mukaan asema toteutetaan vasta toisessa rakennusvaiheessa, mutta vuosilukua sille ei ole tiedossa.

Esitämme, että Tuusulan kunta, mahdollisesti muiden Keski-Uudenmaan kuntien kanssa aloittaa neuvottelut Vantaan kaupungin ja valtion kanssa Ruskeasannan aseman toteuttamiseksi jo radan rakentamisen ensi vaiheessa. Koska merkittävä osa aseman käyttäjistä tulisi liityntäpysäköinnin kautta alueeltamme, pitää Tuusulalla olla valmius osallistua kohtuullisessa määrin myös hankkeen kustannuksiin. Alueen ihmisille ja liikenteen sujuvuudelle Ruskeasannan asemalla olisi iso merkitys.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 14.6.2010 § 81: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 21.6.2010 § 331: Teknisen toimen valmisteltavaksi
14.11.2011: P. Juholan valmisteltavaksi
Tekninen lautakunta 29.11.2011 § 218: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 7.12.2011 § 572: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 30.1.2012 § 4: Aloite käsitelty

Vastaus

Liityntäpysäköinnin edistäminen on tärkeä asia ja se on suunnittelussa esillä tälläkin hetkellä mm. pääradan Pasila-Riihimäki -rataosuuden yleissuunnittelun yhteydessä. Kysymys liityntäpysäköinnistä koskee paitsi Vantaan Ruskeasantaa myös mm. Savion, Keravan ja Järvenpään asemien liityntäpysäköintiä. Täten kysymys on laaja ja osaltaan myös periaatteellinen: lähteekö Tuusulan kunta tulevaisuudessa tukemaan liityntäpysäköintiä (investoinnit, käyttökustannukset,…) naapurikuntien puolella?

Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman yhteydessä Ruskeasannan aseman toteutuksen kustannusarvioksi on esitetty noin 40 milj. euroa. Aseman toteutusta on esitetty aloitettavaksi vuoteen 2020 mennessä. Liikennevirastolla ei ole suunnitelmia aseman rakentamiseksi. Liikennejärjestelmäsuunnitelmassa ja sitä täsmentävässä pienten kustannustehokkaiden hankkeiden kokonaisuuden valmistelussa on esitetty erillisiä liityntäpysäköintihankkeita mm. Etelä-Tuusulaan.

Hallitusohjelmassa on päätetty Liikennepoliittisen selonteon laatiminen. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee selontekoa. Selonteossa tultaneen ottamaan laajasti kantaa eri liikennemuotojen kehittämiseen. Tekninen toimi ehdottaa, että Tuusulan kunta odottaa ko. selonteon valmistumisen ja päättää sen perusteella kannastaan Ruskeasannan asemaan ja liityntäpysäköintiin laajemmin.

Päätös

Päivitetty: 02.02.2018

« Takaisin