Tiehankkeiden huomioiminen maakuntakaavan ja yleiskaavan valmistelussa

Aloite tehty:
13.06.2011
Aloitteen tekijä:
Winqvist Lars
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

On tosiasioiden kieltämistä väittää, että Rantatiellä ei ole mitään tekemistä Liikenneviraston Hyrylän itäisen ohikulkutiesuunnitelman (Mt 145) kanssa ja itsepetosta ummistaa silmät sen seurausvaikutuksilta. Jos ohikulkutie rakennetaan seudullisena pääväylänä (nopeus 80 km/h), se houkuttelee jo 2-kaistaisena Järvenpäästä Helsingin suuntaa pyrkivää liikennettä muilta teiltä Järvenpääntielle niin paljon, että se joudutaan heti muuttamaan 4-kaistaiseksi. Järvenpääntiestä tulee lähestymis- ja kiihdytyskaistoineen pääosin 6-kaistainen eritasoristeyksineen ja melumuureineen, jotka ulottuvat asutuksen päälle Liikenneviraston pysyväksi museotieksi luokittelemalle Rantatielle asti. Uuden tien houkuttelema lisääntyvä läpiajo Järvenpäästä etelään ja varuskunta-alueen uuden asutuksen (n. 15.000 asukasta) lisäliikenne tukkivat aamuin ja illoin Tuusulanväylän Riihikalliosta etelään entistä pahemmin. Riihikallion risteys on uusittava. Tuusula joutuu maksamaan ohitustiestä ja sen seurausvaikutuksista 20-30 % (50-100 milj. euroa) ja menettää lisäksi tien alle n. 30 ha omistamaansa maata ja 150:n tontin myyntitulot (n. 15 milj.) sekä uusien asukkaiden tuomat verotulot (n. 2 milj./v.). Valtion rahaa palaisi 200-300 milj. Miten nämä investoinnit ja tulon menetykset palvelevat maksajaa, Tuusulaa ja Suomen veromaksajia? Tämä on yhtä typerä hanke kuin sähkölaitoksen myynti v. 1998. Järvenpäänkö annetaan taas sekoittaa Tuusulan asiat. Läpiajoon tarkoitettujen nopean liikenteen (80 km/h) seudullisten pääväylien rakentaminen vanhan ja uuden asutuksen keskelle ja päälle eivät ole tätä päivää. Helsingin hallinto-oikeus toteaa päätöksessään, että "ohikulkutiehanketta on jatkossa tarkasteltava laajempana kokonaisuutena Tuusulan itäväylän eteläpäästä (Riihikallion risteyksestä) aina Järvenpäähän asti”. Tarkastelu on tehtävä jo nyt, ei sen jälkeen kun tie on rakennettu. Hyrylän pohjoispuolelta Helsingin ja Espoon suuntaan pyrkivä läpiajoliikenne on ohjattava poikittaisväylillä jo lähtösijoiltaan oikeaan suuntaan, itään tai länteen Hämeenlinnan ja Lahden moottoriteille. Maakuntakaavassa on varaukset Kehä 4:lle ja Vähänummentien jatkamiselle Järvenpään pohjoisosasta Purolasta Hameentielle länteen (ns. Pohjoinen kehä), radanylityssiltakin on jo valmiina. Hyrylän itäinen ohikulkutie (= Tuusulan itäväylän jatke) ei ohita mitään, mutta tuo liikennesaasteet keskelle Hyrylän koillispuolelle suunniteltua uutta 5.000 asukkaan yhdyskuntaa sekä Kirkonkylää ja Tuomalaa. Pientalot ovat äänieristykseltään paljon huonompia kuin kivirakenteiset kerrostalot. Finavian uudet, pian julkaistavat lentomelukäyrät panevat varuskunta-alueen kaavoitussuunnitelmatkin vielä täysin uusiksi. Tuusulan pahin liikenneongelma ei ole Hyrylän keskustan henkilöautoliikenne. Nykyinen Hyrylän keskustan läpi kulkevan Järvenpääntie on melko tyhjä pitkin päivää - liikennettä on pääosin aamuin ja illoin. Hyrylän pahin ympärivuorokautinen ongelma on Keravan suunnasta tuleva jo tänä vuonna rajusti lisääntyvä keskusliikkeiden Keravan ja Sipoon uusien varastojen ja Vuosaaren satamaradan Keravalle tuoman rahdin kuljetus Tampereen ja lännen suuntaan. Kolmessa liikenneympyrässä pyörivät rekat ovat liikenne-, saaste- ja turvallisuusriski. Rekkaliikenne tulisi ohjata ohi Hyrylän leventämällä Kulloontietä Keravan suunnasta Tuusulan itäväylälle ja siitä etelään Riihikallion risteykseen asti 4-kaistaiseksi ja siten ohjata rekat tulevalle Kehä 4:lle, joka yhdistää Lahden moottoritien, Tuusulanväylän ja Hämeenlinnan moottoritien. Kiireellisin tiehanke Tuusulassa on ahdas Koskenmäen ympyrä ja tukkoinen Hämeentie Shellin ympyrältä pohjoiseen. Siellä on jo 4-kaistavaraukset olemassa ja toteutus voidaan tehdä parissa vuodessa kunhan Liikenneviraston kanssa sovitaan. Tuusula on itse sekoillut ja toiminut epäjohdonmukaisesti tiehankkeissa ja yleis- sekä maakuntakaavan teossa. Raskas liikenne on ohjattava nopealla aikataululla ensisijaisesti Lahden moottoritietä pitkin Kehä 4:lle ja Pohjoiselle kehälle, ne ovat Tuusulan kärkihankkeita. Aika on ajanut 4-kaistaisen Hyrylän itäisen ohitustien ohi, se ei ratkaise Hyrylän liikenneongelmia, se pahentaa niitä. Tie on toteutettava 2-kaistaisena paikallistienä (60 km/h), tasoristeyksineen ja katuverkkoineen Hyrylän koillispuolen kaavoituksen yhteydessä. Tämän turhan 4-kaista-läpiajotien toteutuksen seurauksena Liikennevirasto ei ehkä 10 vuoteen tekisi pääväylille välttämättömiä uudistuksia eikä uusia väyliä Tuusulan alueella.

Tuusulan kunnan on maakuntakaavaa ja yleiskaavaa valmistellessaan otettava seuraavat, liitekarttaan piirretyt vanhat ja uudet tiehankkeet, sekä vanhojen teiden levennykset kaavoitus- ja toteutusohjelmaan:

A. Uudet ohikulkutiet (seudulliset pääväylät, nopeus 80-100 km/h):
1. Säilytettävä Kehä 4 kunnan kärkihankkeena.
2. Kiirehdittävä Vähänummentien jatkamista Purolasta Hämeentielle asti (ns. Pohjoinen kehä).

B. Läpikulkutiet (alueelliset pääväylät, nopeus 60-80 km/h):
1. Levennettävä Hämeentie Shellin ympyrältä pohjoiseen 4-kaistaiseksi vähintään Raalan risteykseen asti.
2. Levennettävä nykyinen Tuusulan itäväylä 4-kaistaiseksi Kulloontielle asti pohjoiseen ja siitä edelleen Keravan ja Sipoon suuntaan.

C. Uudet paikallistiet (nopeus 40-60 km/h):
1. Katriinantien jatkaminen lentokentän luoteispuolelta pohjoiseen sähkölinjaa seuraillen Lahelantielle asti (tien levennykseen varauduttava).
2. Tieyhteys Lahelasta Hyrylään.
3. Paijalatien ja Hämeentien yhdistäminen Kavaankallion pohjoispuolitse.
4. Hyrylän itäinen ohitustie (= Tuusulan itäväylän jatke) paikallistienä uudelle asuntoalueelle siten, että se päättyy pohjoisessa Tuusulantiehen.
5. Ristinummen alueen tiet.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 13.6.2011 § 80: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 20.6.2011 § 305: Teknisen toimialan valmisteltavaksi
14.11.2011 P. Juholalle valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 19.12.2011 § 599: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 30.1.2012 § 12: Aloite käsitelty

Vastaus

Tuusulan kunnanvaltuusto antoi kokouksessaan 5.9.2011 lausunnon maakuntakaavan luonnoksesta. Lausunnossa painotettiin erityisesti liikennekysymyksiä ja esitettiin lisäyksiä luonnoksen liikenneyhteyksiin. Tuusulassa on meneillään Tuusulan yleiskaava 2040 -työ, joka on nyt rakennemallien kuulemisvaiheessa. Seuraavaksi laaditaan yleiskaavaluonnos ja siihen liittyvä koko kunnan liikennesuunnitelma, jossa yhteydessä pyritään mahdollisuuksien mukaan huomioimaan aloitteessa esitetyt asiat.

Päätös

Päivitetty: 22.02.2012

« Takaisin