Palveluseteleiden käyttömahdollisuuksien ja palvelumarkkinoiden kehittäminen Tuusulassa

Aloite tehty:
30.01.2012
Aloitteen tekijä:
Untamo Lauri
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Palveluseteli on yksi kuntien käytettävissä olevista palveluiden järjestämis-tavoista.

Palvelusetelin tavoitteena on lisätä kuntalaisten valinnan mahdollisuuksia, parantaa palveluiden saatavuutta, monipuolista palvelutuotantoa sekä edistää kuntien ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä.

Kokoomuksen valtuustoryhmä esittää, että Tuusulassa ryhdytään toimenpiteisiin palveluseteleiden käyttömahdollisuuksien ja palvelumarkkinoiden ke-hittämiseksi.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 30.1.2012 § 25: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 31.1.2012: Sosiaali- ja terveystoimen ja kasvatus- ja sivistystoimen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 13.2.2012 § 70: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 19.3.2012 § 39: Aloite käsitelty

Vastaus

Sosiaali- ja terveystoimialan vastaus aloitteeseen

Palveluseteli on vaihtoehto julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen yksityisten palveluntuottajien avulla. Palvelusetelimallissa kunta antaa palveluiden järjestäjänä asiakkaalle palvelusetelin, jolla tämä maksaa osan palvelun hinnasta. Asiakas maksaa omavastuuosuutenaan setelin arvon ja palvelun hinnan välisen erotuksen. Palveluseteli on palvelutuotantomuotona vaihtoehto olemassa oleville palveluille.

Palvelusetelin arvo voi olla tasasuuruinen tai tulosidonnainen. Mikäli kunta ottaa käyttöön tulosidonnaisen palvelusetelin, sen tulee noudattaa sosiaalihuoltolain ja asiakasmaksulain säädöksiä koskien palvelusetelin arvoa ja asiakkaalta perittävää omavastuuosuutta. Tasasuuruinen seteli sopii lyhytaikaisesti käytettäviin palveluihin ja tulosidonnainen pidempikestoisiin palveluihin.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä (569/2009) tuli voimaan 1.8.2009. Lisäksi mm. seuraavat lait sisältävät palveluseteliä koskevia säädöksiä:
- laki sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta (733/1992)
- sosiaalihuoltolaki (710/1982)
- kansanterveyslaki (66/1972)
- laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (380/1987)

Palvelusetelin tavoitteena on lisätä asiakkaan valinnan mahdollisuuksia, parantaa palvelujen saatavuutta, monipuolistaa palvelutuotantoa sekä edistää kuntien, elinkeinotoimen ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä.

Kunta
- arvioi palvelutarpeen, tekee päätöksen palvelun myöntämisestä, vastaa palvelutoiminnan seurannasta ja asiakkaiden tiedottamisesta palvelusetelimahdollisuudesta

- päättää niistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä

- päättää palvelujen palvelusetelin arvon

- hyväksyy ne palveluntuottajat, joiden palvelujen maksamiseen asiakas voi käyttää kunnan myöntämää palveluseteliä

- kunta voi joko hyväksyä kaikki hyväksymisedellytykset täyttävät palveluntuottajat tai rajoittaa palveluntuottajien määrää kilpailuttamalla palveluntuottajat

- pitää luetteloa hyväksymistään palveluntuottajista; tiedot palveluntuottajista, näiden tuottamista palveluista ja niiden hinnoista tulee olla julkisesti saatavilla internetissä tai muulla soveltuvalla tavalla

- kunnan tulee peruuttaa palvelujen tuottajan hyväksyminen ja poistaa hänet palvelujen tuottajien luettelosta, jos hyväksymiselle asetetut edellytykset eivät enää täyty tai palvelujen tuottaja pyytää hyväksymisen peruuttamista

- organisoi palvelutarpeen arvioinnin, päätöksen teon, tiedottamisen ja seurannan.

Asiakas
- palvelusetelin voi saada asiakas, joka kunnan vahvistamien myöntämiskriteereiden perusteella on oikeutettu palveluun

- asiakkaalla on oikeus kieltäytyä hänelle tarjotusta palvelusetelistä ja valita kunnan muilla tavoilla järjestämä palvelu

- asiakkaalla ei ole ehdotonta oikeutta vaatia palvelujen järjestämistä palvelusetelin avulla

- palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä asiakkaalle selvitetään asiakkaan asema palvelusetelin käyttäjänä, palvelusetelin arvo, palveluntuottajien hinnat, omavastuuosuuden määräytymisen perusteet ja arvioitu suuruus sekä vastaavasti kunnan järjestämän palvelun asiakasmaksulain mukaan määräytyvä maksu

- asiakas tekee palveluntuottajan kanssa sopimuksen palvelusta, myönteisen palvelusetelipäätöksen saanut asiakas saa päätösasiakirjan liitteineen, palvelusetelit, luettelon hyväksytyistä palveluntuottajista sekä kirjallisen ohjeen palvelusetelien käyttöönotosta

- asiakas voi valita palveluntuottajan kunnan hyväksymien palveluntuottajien joukosta

- asiakas voi käyttää palveluseteleitä vain niiden voimassaoloaikana

- palveluseteli on henkilökohtainen eikä sitä voi luovuttaa toiselle henkilölle

- valitessaan palvelusetelivaihtoehdon asiakkaalla ei ole oikeutta kunnan järjestämään vastaavaan palveluun palvelusetelipäätöksen voimassaoloaikana.

Palveluntuottaja
- palveluntuottaja täyttää kunnan asettamat hyväksymiskriteerit

- yritys on merkitty kaupparekisteriin, ennakkoperintölain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisäverolain mukaan arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, jos lainsäädäntö niin velvoittaa

- palveluntuottaja on merkitty yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajien rekisteriin/Laki yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnasta nro 1268/2005

- palveluntuottajalla on vastuuvakuutus

- palveluntuottaja laskuttaa kuntaa palveluseteleiden arvon mukaisesti ja toimittaa asiakkailta saamansa palvelusetelit laskun yhteydessä

- palveluntuottaja ja kunta sopivat asiakastietojen tallennuksesta sekä asiakastietojen siirrosta asiakkaan hyväksymällä tavalla.

Sosiaali- ja terveystoimialan palvelutuotannon muotoja ovat oma toiminta ja ostopalvelut. Välimuotoisia ratkaisuja kuten palveluseteli, henkilökohtainen budjetointi, jossa yhdistyvät kuntalaisen omarahoitteisuus ja julkinen rahoitus, ei ole käytössä. Väestön ikärakenteen muutos ja henkilöstön saatavuus asettavat haasteita kunnille selviytyä tulevaisuuden palvelutarpeen kasvusta. Tämän vuoksi välimuotoiset palvelutuotantoratkaisut ovat tarpeellisia ja niiden käyttöönoton valmisteluun on peruteltua ryhtyä hyvissä ajoin ennen ikärakenteen voimakkaita muutoksia.

Sosiaali- ja terveystoimialan palveluseteleiden käyttömahdollisuuksia käsitellään lautakunnan vuoden 2013 talousarvioseminaarissa. Vuoden 2012 aikana valmistellaan suunnitelma palvelusetelien käyttöön ottamiseksi. Palvelusetelin perusperiaatteisiin liittyy asiakkaan valinnan mahdollisuus eli palvelun myöntämisen jälkeen hän voi valita palvelun kunnan omasta tuotannosta tai palveluseteliyrittäjältä. Mikäli kunta ottaa käyttöönsä palvelusetelin, tulee palvelusetelijärjestelmän ja kuntalaisen valinnanmahdollisuuden toteuttamiseen varata riittävä määräraha talousarviossa. Palvelusetelin käyttöön otto käsitellään talousarvion valmistelun ja hyväksymisen yhteydessä.

Kasvatus- ja sivistystoimialan vastaus aloitteeseen

Palvelusetelijärjestelmää voidaan käyttää päivähoidon järjestämisessä yksityisesti. Tuusulassa palvelusetelijärjestelmää ei ole toistaiseksi otettu käyttöön, vaan yksityistä päivähoitoa on toteutettu yksityisen hoidon tuella ja ostopalveluperiaatteella. Edellä mainituista vaihtoehdoista yksityisen hoidon tuki on käytännössä hyvin samantyyppinen kuin palvelusetelijärjestelmä. Yksityisen hoidon tuessa kunta maksaa osan päivähoitomaksusta suoraan päivähoitoyrittäjälle kun taas palvelusetelin kautta koko päivähoitopaikan hinta tulisi asiakkaille selkeämmäksi. Päivähoidossa palvelusetelijärjestelmää on kehitetty erityisesti Oulussa.

Ostopalvelupäivähoidon muuntamista toiseen järjestämistapaan nykyisten sopimuskausien päättymisen jälkeen on pohdittu kasvatus- ja sivistystoimessa. Ostopalvelupäiväkotien sopimukset päättyvät vuonna 2016. Tässä yhteydessä tarkoituksena on tutkia, onko palvelusetelijärjestelmä kannattavaa ottaa käyttöön ainoana yksityisenä päivähoidon järjestämistapana vai soveltuuko yksityisen hoidon tuki kuitenkin paremmin päivähoidon tarpeisiin.

Päätös

Päivitetty: 23.03.2012

« Takaisin