Lapsiperheiden kotiavunpalauttaminen kunnan palveluvalikkoon

Aloite tehty:
26.03.2012
Aloitteen tekijä:
Sarenius-Salmenkivi Erja
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Sosiaalihuoltolain mukaan kunnan on huolehdittava kotipalvelun järjestämisestä. Kotipalvelulla tarkoitetaan asumiseen, henkilökohtaiseen ja huolenpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen sekä muuhun tavanomaiseen ja totunnaiseen elämään kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista. Sosiaalihuoltolain mukaan kotipalveluja annetaan alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat apua suoriutuakseen lain 20 § tarkoitetuista tehtävistä ja toiminnoista.

Kunta voi valtionosuudesta annetun lain mukaan järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon alaan kuuluvat tehtävät paitsi hoitamalla ne itse, hankkimalla palveluja valtiolta, toiselta kunnalta, kuntayhtymältä tai muulta julkiselta taikka yksityiseltä palvelujen tuottajalta tai muulla kyseisen säännöksen mahdollistamalla tavalla.

Kuntien ikääntyvän väestön palveluntarpeisiin vastaaminen on tuonut monet kunnat merkittävien palvelutarjontapalettien uudistusten eteen, jossa lapsiperheiden tarpeet jäivät sivuun. Monen kunnan kotipalvelun yhdistyminen kotihoidoksi aiheutti sen, että palveluiden suuntaus ja resursointi painottui vanhushuoltoon. Lastensuojelulain uudistuksen hengessä kunnille mahdollistui päätöksenteko lapsiperheiden kotiavun rajaus, vain perheille, joilla on lastensuojelullisia tarpeita. Tämä taas on puolestaan tuonut vääristymän asiakassuhteeseen hakeutumisen perusteihin. Lastensuojelun perhetyön saamisen edellytys on käytännössä lastensuojeluilmoitus. Eli tavallisen kotiavun saannin mahdottomaksi tekeminen näillä toimenpiteillä on romahduttanut kysynnän ja sen seurauksena taas lastensuojelun perhetyön asiakkuudet ovat lisääntyneet, vaikka näin ei pitäisi olla. Tavalliset lapsiperheet eivät enää saa kotiapua äkillisessä tarpeessa, kuten lasten tai huoltajan sairauden aiheuttamaan avuntarpeeseen tai äkilliseen perhekriisiin, esim. huoltajan tai lapsen äkillisen kuolemantapauksen jälkeen voi olla pitkäkin kotiavun tarve.

Nykymuodossaan lapsiperheiden kotipalvelu rajautuu ja antaa myös tilastollista harhaa palveluiden tarvitsijoista/perheistä.

Edellä olevan perusteella ehdotan/ehdotamme, että Tuusulan kunta palauttaa lapsiperheiden kotiavun sosiaalihuoltolain 20 § mukaisen palveluvalikkoon sekä myös tutkisi ja ottaisi käyttöön lapsiperheiden kotiavun ostamismahdollisuuden palvelusetelin avulla yksityisiltä palveluntuottajilta.

Käsittelyvaiheet

Valt 19.3.2012 § 45: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 20.3.2012: Valmisteluun sosiaali- ja terveystoimeen, käsitellään budjetin yhteydessä.
Kunnanhallitus 14.1.2013 § 21: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 28.1.2013 § 35: Aloite käsitelty

Vastaus

Sosiaalihuoltolain (17.9.1982/710) 17 § mukaan kunnan on huolehdittava sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Sosiaalipalveluihin kuuluvat mm. koti-palvelut. Sosiaalihuoltolain 20 §: mukaan Kotipalveluilla tarkoitetaan asumi-seen, henkilökohtaiseen hoivaan ja huolenpitoon, lasten hoitoon ja kasvatuk-seen sekä muuhun tavanomaiseen ja totunnaiseen elämään kuuluvien tehtä-vien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista. Kotipalveluja anne-taan alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat apua suoriutuakseen 20 §:ssä tarkoitetuista tehtävistä ja toimin-noista (21 §).

Tuusulan kunta huolehtii sosiaalihuoltolain mukaisten kotipalvelun tehtävien hoidosta. Lapsiperheiden tueksi tarjotaan kotiin tuotettavia palveluja. Perhe-työn järjestämistä, organisointimallia ja resursseja on arvioitu sosiaali- ja terveystoimialalla loppuvuonna 2012. Sosiaali- ja terveyspalveluissa työs-kentelee 13 työntekijää lapsiperheiden jaksamisen tukena.  Heistä viiden työpanos kohdentuu ehkäisevään työhön ja kahdeksan toimii niiden perhei-den parissa, joilla on lastensuojelullisen tuen tarvetta.  Ehkäisevää lapsiper-heiden kotipalvelua hankitaan lisäksi ostopalveluna. Vuonna 2011 erilaista ehkäisevän perhetyön palvelua sai 254 tuusulalaista perhettä ja 86 perheelle järjestettiin lastensuojelun perhetyötä.

Terveyspalveluiden tulosalueella työskentelee neuvolan perhetyöntekijä, jonka palvelu on suunnattu ensisijaisesti perheille, joissa on alle vuoden ikäi-siä lapsia ja tarvitaan lyhytaikaista ennalta ehkäisevää tukea vanhemman jak-samiseen. Asiakasperheitä ovat esim. väsyneet/masentuneet vanhemmat, monikkoperheet, unikoulua tarvitsevat perheet. Palvelusta ei peritä maksua. Vuonna 2011 oli palvelun piirissä 65 asiakasperhettä.

Alakoululaisten perheitä tukemassa on kolme koululaisten tukihenkilöä, jotka toimivat tiiviisti koulun kanssa yhteistyössä.  Palvelutarpeen taustalla ovat perhetilanteiden muutokset, haasteet kodin ja koulun yhteistyössä, lapsen koulunkäyntiin liittyvät ongelmat, motivaatio-ongelmat, poissaolot jne. Asi-akkaat ohjautuvat koulujen oppilashuoltoryhmien kautta tai perheet ottavat itse yhteyttä tukihenkilöihin. Palvelusta ei peritä maksua. Vuonna 2011 pal-velun piirissä oli 161 perhettä ja heidän lapsensa.

Koti- ja laitoshoidon tulosalueella vammaispalveluiden perhetyöntekijän työ on suunnitelmallista ja tavoitteellista ennaltaehkäisevää tai korjaavaa perheen toimintakykyä tukevaa työtä vammaisten/kehitysvammaisten lasten perheissä.  Tavoitteena on lapsen ja perheen hyvinvoinnin tukeminen sekä voimaantuminen. Palvelusta ei peritä maksua. Vuonna 2011 vammaispalvelun perhetyön palvelun piirissä oli 11 perhettä.

Sosiaalipalveluiden tulosalue vastaa lapsiperheiden kotipalvelun järjestämi-sestä. Pääosin palvelu on ostopalvelua, mutta palvelua annetaan kunnan omilla resursseilla, mikäli se on mahdollista. Palvelun järjestäminen ostopal-veluna on määrärahasidonnaista. Vuodelle 2013 määrärahavaraus on 14.000 euroa, määräraha on 2000 euroa edellisvuotta suurempi. Lapsiperheiden ko-tipalvelu ei ole subjektiivinen oikeus kuten esim. päivähoito eikä laissa edel-lytetä palvelun järjestämistä kiireelliseen tarpeeseen.  Vuonna 2011 lapsiper-heiden kotipalvelua ostettiin 13 perheelle, käyntikertoja oli 86. Vuonna 2012 perheitä oli 19 ja käyntikertoja 61. Palvelutarpeen syinä oli perheen kriisi, lapsen sairaus, raskauden aiheuttama toimintakyvyn aleneminen ja vaikeus hoitaa perheen muita lapsia sekä vanhemman väsymys.  Kotipalvelua on voi-tu järjestää kysynnän mukaan, vain yhden hakemuksen kohdalla tehtiin kiel-teinen päätös. Palvelua ei voitu järjestää kiireelliseen samana päivänä ilme-nevään tarpeeseen. Palvelu on maksullista, siitä peritään sosiaali- ja terveys-lautakunnan vahvistama asiakasmaksulain mukainen maksu.

Sosiaalipalveluiden tulosalue vastaa lastensuojelutyöstä. Perhetyö on yksi keskeinen lastensuojelulaissa määritelty avohuollon tukitoimi. Lastensuoje-lussa resurssina on 7 vakituista perhetyöntekijää sekä yksi määräaikainen vakanssi vuodelle 2013. Lastensuojelun perhetyö perustuu lastensuojelun asiakassuunnitelmaan ja on usein pitkäkestoista perheen ja lapsen tukemista.  Lastensuojeluna järjestettävä perhetyö on sosiaali- ja terveydenhuollon asia-kasmaksulain (3.8.1992/734) 4§ mukaan asiakkaalle maksutonta sosiaalipal-velua. Vuonna 2011 lastensuojelun perhetyön asiakasperheitä oli 86.
Lisäksi loppuvuonna 2011 alkaen yhden lastensuojelun perhetyöntekijän työajasta käytetään 10 % myös ehkäisevään perhetyöhön. Aikuissosiaalityö voi tilata tätä palvelua asiakkailleen. Palvelua tarjotaan sosiaalihuollon asia-kasperheelle, joissa nousee lastensuojelullinen huoli, joka ei kuitenkaan ylitä lastensuojeluilmoituksen kynnystä.  Perheelle palvelu on maksutonta. Palve-lun piirissä oli vuonan 2011 4 perhettä.

Kunnan www.sivuilla on infoa kuntalaisille perhetyön eri palveluista mm. kotipalvelun järjestämisestä ja tilapäisen lastenhoitoavun yksityisistä palve-luista.

Perhe voi ostaa palveluja myös itse suoraan eri palveluntuottajilta mm. Väes-töliitolta. Kunta tukee Mannerheimin lastensuojeluliiton lastenhoitoavun jär-jestämistä tuusulalaisille, tukimaksu on 7000 euroa/vuosi. Lastenhoitoapu mahdollistaa perheille turvallisen, koulutetun lastenhoitajan palvelun saami-sen lyhytaikaisiin tarpeisiin esim. vanhemman asioilla käynnille, vanhempien yhteiseen virkistykseen tai harrastukseen. Perheet maksavat palvelusta hoitajalle MLL:n suosituksen mukaisen korvauksen.  Erilaista kotitaloustyötä mm. kotisiivousta tekeviä yrityksiä on olemassa lukuisia ja perheillä on mahdollisuus ostaa palveluja suoraan heiltä. Kotiavun palkkaamisesta aiheu-tuvat kustannukset oikeuttavat kotitalousvähennykseen verotuksessa. Vähä-varaisilla perheillä on oikeus hakea toimeentulotukea kotipalvelukustannuk-siin, mikäli se arvioidaan asiakkaan kokonaistilanne huomioon ottaen perus-telluksi.

Vuoden 2013 talousarviossa sosiaalipalveluiden tulosalue esitti perhetyönte-kijän resurssin saamista.  Tilapäisjärjestelyillä lastensuojelussa on toiminut koko vuoden 2012 määräaikainen perhetyöntekijä.  Resurssi oli tarkoitus suunnata tehostettuun perhetyöhön, jossa tarvitaan työpari erityisesti nuorten sijaishuollon tarpeen vähentämiseen.  Avopalvelujen avulla estetään kodin ulkopuolinen sijoitus tai varmistetaan nuoren sijaishuollosta kotiutumisen onnistuminen. Valtuusto perusti perhetyöntekijän vakanssin määräaikaisena vuodelle 2013 ja linjasi, että perhetyöntekijän tehtävänä tulee ensisijaisesti olla pienten lasten perheiden tukeminen.  Vuoden 2013 talousarvioraami ei anna mahdollisuutta laajentaa lapsiperheiden kotipalvelutoimintaa.

Päätös

Päivitetty: 04.02.2013

« Takaisin