Ympäristönsuojelumääräysten laatiminen

Aloite tehty:
05.10.2012
Tyyppi:
Kuntalaisaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Useat yhdistykset järjestävät tapahtumia, joissa käytetään ääntenvahvistimia. Nykyinen ympäristönsuojelulaki edellyttää tällaisista tilaisuuksista, joista aiheutuu tilapäistä melua tai tärinää, laatimaan ilmoituksen. Ilmoitus tulee jättää vähintään 30 päivää ennen tapahtumaa ympäristöviranomaiselle. Tuusulassa ympäristöviranomainen käsittelee ilmoituksen ja ilmoittaa melusta paikallisessa lehdessä. Viranomainen antaa asiasta päätöksen ja määräyksiä.

Menettely on kankea, kallis ja epätasa-arvoinen eikä noudata perustuslain edellyttämää yhdenvertaisuutta. Perusteluna tälle on se, että kukaan ei käytännössä valvo ilmoituksen tekemistä ja vaikka tapahtuman jälkeen ympäristöviranomainen saisi tiedon, ettei ilmoitusta ole jätetty, ei laiminlyönnistä ole seuraamuksia. Rikkaan kulttuurielämän vaalimiseksi Tuusulassa voitaisiin antaa ympäristönsuojelumääräykset, joissa mahdollistettaisiin annetuin ehdoin tapahtumien järjestäminen ilman turhaa byrokraattista päätöksentekoa.

Ympäristönsuojelumääräysten tavoitteena on paikalliset olosuhteet huomioon ottaen ehkäistä ympäristön pilaantumista sekä poistaa ja vähentää pilaantumisesta aiheutuvia haittoja siten kuin ympäristönsuojelulaissa (86/2000) säädetään.

Tuusulan kunnanvaltuusto voi antaa ympäristönsuojelumääräyksiä ympäristönsuojelulain 19 §:n nojalla. Ympäristönsuojelumääräysten noudattamista valvoo ympäristönsuojelulain 21 §:n mukaisesti kunnan ympäristönsuojeluviranomainen. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi siirtää sille näissä määräyksissä kuuluvaa ratkaisuvaltaa viranhaltijalle siten kuin kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta annetussa laissa (64/1986) säädetään.

Hämeenlinnassa on annettu 1.11.2011 ympäristönsuojelumääräykset, jotka ovat laaja-alaiset, mutta käsittävät luvussa viisi myös meluntorjunnan. Tuusulassa voitaisiin antaa samansuuntaiset määräykset, mutta ehdotuksemme on, että melurajaksi voitaisiin asettaa 70 dB(A) asuintalojen piha-alueella. Tämä raja-arvo on havaittu toimivaksi useissa tapahtumissa. Lisäksi voitaisiin määrätä, että melumittaus on toteutettava ja siitä on pidettävä kirjaa ja tapahtuman jälkeen raportti on lähetettävä nykyisen käytännän mukaisesti viranomaiselle. Sallitut tapahtumien paikat voitaisiin kartoittaa kaavaperusteisesti sekä pyytämällä Keski-Uudenmaan poliisilaitokselta vuoden 2011-2012 ajalta ulkoilmatapahtumien järjestämispaikat.

Koska Keski-Uudenmaan poliisilaitos edellyttää yleensä tapahtumia koskevissa määräyksissä myös sisätilaisuuksia varten meluilmoituksen teon, voitaisiin sisätilatapahtumat rajata ilmoitusvelvollisuuden piiristä ympäristöviranomaisen toimesta substanssiosaajana.

Ympäristönsuojelumääräyksillä säästetään merkittävästi aikaa rutiininomaiselta työltä oikeisiin tehtäviin. Samalla valvonta saadaan kuitenkin toteutettua raportointivelvollisuudella.

Hämeenlinnan ympäristönsuojelumääräykset löytyvät osoitteesta: http://www.hameenlinna.fi/pages/376468/Ympsuojelum%C3%A4%C3%A4r%C3%A4ykset%201.11.2011-.pdf

Käsittelyvaiheet

8.10.2012: Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen valmisteltavaksi
16.10.2012: Aloite käsitelty

Vastaus

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 14.6.2011 päättänyt käynnistää Järvenpään ja Tuusulan ympäristönsuojelumääräysten valmistelun sekä Keravan ja Mäntsälän ympäristönsuojelumääräysten tarkistamisen. Luonnoksista kuntien ympäristönsuojelumääräyksiksi ja ympäristönsuojelumääräysten perusteluiksi on kuultu 14.11. - 16.12.2011. Luonnos ympäristönsuojelumääräyksiksi on luettavissa Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kotisivuilla osoitteessa: http://www.keskiuudenmaanymparistokeskus.fi/tiedotepalsta/show.tmpl?id=1109;sivu_id=1973. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta tulee käsittelemään luonnoksesta saadun palautteen ja antamaan siihen vastineensa vielä tämän vuoden aikana. Samalla lautakunta asettanee nähtäville ehdotukset ympäristönsuojelumääräyksiksi.

Ympäristönsuojelumääräyksissä tullaan antamaan meluilmoitusmenettelyn soveltamista ja äänentoistolaitteiden käyttöä koskevia määräyksiä. Määräykset eivät todennäköisesti kuitenkaan tule kokonaan korvaamaan ilmoitusvelvollisuutta.

Toiminnanharjoittajalla on velvollisuus olla selvillä, paitsi toimintansa ympäristövaikutuksista, myös toimintaa koskevista lakisääteistä velvoitteista. Tämä velvollisuus koskee kaikkia toiminnanharjoittajia ja siten myös yleisötilaisuuksien järjestäjiä. Ilmoituksenvaraiseen toimintaan on mahdollista kohdistaa ympäristönsuojelulain valvontatoimenpiteitä ilmoituksenteon laiminlyönnistä riippumatta. Lisäksi poliisi voi määrätä ympäristönsuojelulain rikkomisesta ilmoitusvelvollisuuden laiminlyöneelle sakkorangaistuksen (ympäristönsuojelulaki 116 §).

Päivitetty: 16.10.2012

« Takaisin