Terveysasema/terveydenhuoltopiste Riihikallion palvelukeskuksen yhteyteen

Aloite tehty:
08.10.2012
Aloitteen tekijä:
Riihikallion kehittämistoimikunta / Lindberg Arto
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Riihikallion palvelukeskukseen on monessa yhteydessä esitetty ja toivottu terveysasemaa, viimeksi asiasta puhuttiin Riihikallion asukasillassa syyskuussa 2012.

Terveysaseman saaminen Riihikallioon juuri nyt on erityisen tarpeellinen ja hyödyllinen koko kuntamme terveyspalvelujen kannalta.

Etelä-Tuusulan terveysasema on käynyt lääkärin vastaanottotilojen ja lastenneuvolan tilojen osalta ahtaaksi. Tämän suhteen on tehty suunnitelmia rakentaa terveysaseman paikoitusalueelle lisätilaa nykyisen terveysaseman 1-vaiheen yhteyteen. Uusin vaihtoehto on Nordic Healthcare Group Oy:n vuonna 2009 laatima Sosiaali- ja terveystoimen toiminta- ja tilasuunnitelma. Sen mukaan Etelä-Tuusulan sosiaali- ja terveysaseman suunnittelu aloitetaan viimeistään v. 2012. Tämä suunnitelma on nykyisen talouskehityksen mukaan epärealistinen/mahdoton toteuttaa lähimmän viiden -kymmenen vuoden aikana - siis ainakin vuoteen 2017-2022 asti.

Rahoituksen puuttumisesta huolimatta Etelä-Tuusulan väestönkasvu edellyttää lähivuosina lisää tiloja lääkärien vastaanottotoimintaan. Samanaikaisesti Riihikallion palvelukeskuksen 1-vaiheen rakennussuunnitelma on vielä siinä vaiheessa, että se tarjoaa nopeasti mahdollisuuden toteuttaa rakennettaviin tiloihin terveysaseman kahdelle lääkäri-sairaanhoitaja työparille sekä lastenneuvolatilat. Sijoittamalla terveydenhuoltopiste Riihikallion palvelukeskuk-seen saavutetaan ainakin kolme etua nykysuunnitelmiin:

- Riihikalliolaiset saavat vihdoin oman terveysaseman.

- Voidaan lykätä Etelä-Tuusulan sosiaali- ja terveysaseman ra-kentamista 4-5 vuodella eteenpäin.

- Rahoitusmalli on edullinen toteuttaa.

- Lisäksi Riihikallioon rakennettavan palvelukeskuksen asukkai-den tarvitsema sairaanhoito voidaan yhdistää terveysaseman yhteyteen.

Edellä olevan perusteella esitämme, että Riihikallion palvelukeskuksen 1-vaiheessa rakennetaan vastaanottotilat kahdelle lääkäri-sairaanhoitaja työpa-rille ja neuvolaterveydenhoitajille

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 8.10.2012 § 109: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 9.10.2012: Sosiaali- ja terveystoimen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 7.1.2012 § 8: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 28.1.2013 § 33: Palautettiin uudelleen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 11.8.2014 § 329: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 1.9.2014 § 99: Aloite käsitelty

Vastaus

Nordic Healthcare Group Oy sai terveyslautakunnalta 2008 toimeksiannon, jonka tarkoituksena oli laatia kattava suunnitelma sosiaali- ja terveyspalvelujen toteuttamiseksi ja sijoittamiseksi seuraavan 15 vuoden ajalle. Selvityksen johtopäätöksenä syntyi kolme keskeistä toiminnallista kokonaisuutta, jotka vaativat toiminta- ja tilaratkaisuja: vanhuspalveluiden, vastaanottopalveluiden ja vammaispalvelujen järjestäminen.

Selvityksen perusteella todettiin että palveluiden toiminnallisuuden vuoksi on järkevää keskittää sosiaali- ja terveyspalvelut samoihin tiloihin ja että Etelä- Tuusulaan tarvitaan sosiaali- ja terveyspalveluille merkittävästi lisää tiloja, jonka vuoksi on toiminnallisesti ja liikenteellisesti järkevää suunnitella kokonaan uudet tilat. Tuusulan kunnan valtuusto päätti maaliskuussa 30.3.2009 että palvelurakennetta muutetaan selvityksen suositusten mukaisesti ja että palvelukeskuksen sekä Etelä-Tuusulan sosiaali- ja terveysaseman sijoittamiseen ja niiden laajentamiseen varaudutaan Tuusulan keskustassa, Rykmentin puiston osayleiskaavassa tai selvitetään muu mahdollinen vaihtoehto, joista ensisijaisesti selvitetään sosiaali- ja terveysaseman sijoittaminen nykyisen terveysaseman alueelle.

Valtuustolle on jätetty 8.10.2012 aloite, jossa esitetään Riihikallion palvelukeskuksen yhteyteen terveysasemaa / terveydenhuoltopistettä vaihtoehtoisena ratkaisuna Etelä- Tuusulan sosiaali- ja terveysaseman tilaongelmiin. Seuraavassa tarkastellaan aloitteen mukaisen ratkaisun vaikutuksia asiakkaan, henkilöstön, toiminnallisuuden ja talouden näkökulmista käytännön tasolla.

Riihikalliossa asuu noin 6 000 asukasta. Osa asuu tulevan palvelukeskuksen läheisyydessä, osa Tuusulantien toisella puolella ja osa lähes yhtä lähellä nykyistä Hyrylän pääterveysasemaa. Laboratoriopalvelut ja kuvantamistutkimukset ovat pääterveysasemalla. Myöskään kaikki potilastiedot eivät ole sähköisessä muodossa. Potilasasiakirjojen arkistointi, kuljetus ja sanelukasettien kuljetus tulisi järjestää, koska digisanelumahdollisuutta ei ole. Pääterveysasemalla pilotoidaan tällä hetkellä kahta erilaista toimintamallia, lääkäri-hoitaja työparimallia sekä tiimimallia ja kokeilun perusteella päätetään Tuusulan malli jatkossa.

Aloitteessa esitetään kahta sairaanhoitaja-lääkäriparia sekä neuvolapalveluja Riihikallioon. Neuvolapalveluun tarvittaisiin vähintään 2 terveydenhoitajaa. Yksikköön tarvittaisiin oma lähihoitaja hoidonohjaukseen, paperiliikenteeseen ja osin puhelinpalveluun. Neuvolan lääkäripalvelut tarjotaan pääosin ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon suuntautuneiden lääkäreiden toimesta. Terveydenhoitajalla ei ole sivupisteessä tarjolla suoraa konsultaatiomahdollisuutta neuvolalääkärille.

Henkilökunnan kokoukset ja koulutukset järjestetään pääterveysasemalla, jolloin siirtymisiin kuluisi viikottain huomattava osa työajasta ja asemalla ei olisi palvelua tuolloin. Päiväpäivystyksen järjestäminen vaikeutuisi entisestään ja edellyttää siirtymistä Riihikalliosta Hyrylään. Vastaanottotoiminnan lääkäreistä on tällä hetkellä erikoistuvia tai yleislääketieteen erityiskoulutusvaiheessa olevia 10. Koulutusvaiheen lääkärit tarvitsevat seniorituen sekä koulutuksen edellyttämän ohjauksen ja toimipaikkakoulutuksen, jotka järjestetään Hyrylässä. Aseman toiminta olisi hyvin haavoittuvaa ja palveluajat vaihtelisivat.

Kyseinen yksikkö vaatii tilat, kalusteet, ATK yhteydet, hoito- ja tutkimusvälineet ja pikadiagnostiikkalaitteet sekä yhden lähihoitajan lisää verrattuna pääterveysasemalle keskitettyyn toimintaan. Tilat ja laitteet olisivat huomattavan usein käyttämättöminä edellä mainituista syistä. Henkilökunnan työaikaa kuluisi huomattava osa siirtymisiin ja matkakustannukset lisääntyvät.
 
Toiminnallisesti yksikkö olisi liian pieni, haavoittuva, edellyttää jatkuvaa tiedottamista ja väestöltä seurantaa, onko palvelua pisteessä saatavilla vai ei.

Riihikallion koululla on terveydenhoitajan vastaanotto perjantaisin klo 8-9. Koululla voidaan mitata verenpainetta, antaa injektioita ja rokotuksia. Pisteen käyttö on ollut vähäistä. Terveyskioskityyppisen toiminnan mahdollisuus voidaan selvittää mutta sen taloudellisuus ja tehokkuus on tarkkaan arvioitava ja ensivaikutelma on että toiminta ei ole kokonaistaloudellisesti järkevää. Palvelukeskuksen lääkäripalveluiden järjestämistapaa ei ole vielä päätetty mutta järjestettäneen kotihoidon lääkärin toimesta.

Edellä olevin perusteella aloitteen mukaista terveysasemaa ei ole tarkoituksenmukaista suunnitella Riihikallion palvelukeskuksen yhteyteen, koska toiminta olisi haavoittuvaa, tehotonta, kallista ja valtuuston aiemman linjauksen vastainen.

Päätös

Päivitetty: 05.09.2014

« Takaisin