Koskenmäentien liikenne

Aloite tehty:
07.03.2013
Tyyppi:
Kuntalaisaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Koskenmäentie on vanha historiallinen Hyrylän risteyksestä Hämeenlinnaan suuntautuneen maantien pohja. Tietä on vuosien varrella paranneltu niin paljon kuin maasto ja rakennuskanta on antanut myöten. Tien pintaa on nostettu paikoin yli metrillä niin, että muutamat talot ovat tien pinnan alapuolella. Runsaan liikenteen takia melu- ja ilmanlaatuhaitta on merkittävä.

Koskenmäen ja Paijalan alueella on asutus tiivistynyt ja asukkaita tullut lisää. Kunta on kaavoittanut entisen tielaitoksen alueelle noin sata uutta asuntoa, joista ensimmäiset valmistuvat lähiaikoina. Lisää asuntoja on tulossa ns. Gummeruksen alueelle sekä vanhan asutuksen sisälle. Asukasmäärä alueella lisääntyy useilla sadoilla, joka tarkoittaa kasvavaa auto-, pyörä- ja jalankulkuliikennettä.

Idästä ja lännestä Hyrylän läpi kulkeutuva poikittaisliikenne kulkee pitkälti Koskenmäentietä. Tämä liikenne aiheuttaa lähes jatkuvan autojonon aamusta iltaan, joka vaikeuttaa merkittävästi Koskenmäen ja Paijalan asukkaiden liikkumista.

Hankalimpia ovat suoraan pihasta Koskenmäentielle tulevat liittymät (10 kpl). Myös Kirkkotien, Koskelantien, Kivikiilankujan ja Paijalan- Paijalannummentien liittymistä on ajoittain erittäin vaikea päästä Koskenmäentielle. Kirkkotien koululiikenne ja teiden asukasliikenne kärsii kohtuuttomasti liikennevirrasta, joka on suurelta osin läpiajoliikennettä.

Erittäin vilkas kevyen liikenteen väylä ylittää Koskenmäentien Paijalantien risteyksessä, koska ahtauden takia väylä jouduttiin aikanaan jatkamaan tien puolelta toiselle. Jalankulkijat ja pyöräilijät ovat todella vaarassa tietä ylittäessään ohi kiitävien henkilöautojen takia. Sama tilanne on Koskelantien risteyksen suojatiellä, puhumattakaan suoraan pihasta välillä Kirkkotie-Paijalantie Koskenmäentien toisella puolella menevälle kevyen liikenteen väylälle pyrkivistä jalankulkijoista.

Edellä olevan perusteella ehdotamme, että Koskenmäentie suljetaan läpikulkuliikenteeltä teillä 145 ja 45 olevien kiertoliittymien eli Järvenpääntien ja Koskenmäen kiertoliittymien välillä. Läpikulkuliikenne Kulloontieltä ja Järvenpääntieltä länteen Hämeentielle ja Nahkelantielle ja vastaavasti itään ohjattaisiin ns. Shellin ympyrän kautta kuten nykyisin jo raskas liikenne.

Nykyisin jo monet kertovat käyttävänsä tätä reittiä koska Koskenmäentie on ahdas aamun ja iltapäivän koulu- ja työmatkaliikenteen aikoihin. Läpiajokielto keventäisi edelleen Koskenmäentietä ja helpottaisi alueen asukkaiden sisäistä liikkumista.

Ehdottamamme järjestely siirtäisi läpiajoliikenteen pääliikenneväylille, jotka on aikanaan suunniteltu ja rakennettu vetämään lisääntyneen liikennemäärän.

Koskenmäentien leventämistä tai muuta parantamista emme näe vaihtoehtona; tie on museotien tyyppinen ja verrattavissa jopa pihakatuun runsaan asutuksen takia. Liikennevalot eivät mielestämme sovi tämäntyyppiselle museotielle.

Läpiajoliikenteen ohjaaminen Shellin ympyrän kautta ei lisäisi iltapäivän jonoa Tuusulanväylän suunnasta pohjoiseen. Nyt jono pysähtelee Lahelan-Nahkelantien suunnasta tulevan ja Koskenmäentielle jatkavan vilkkaan työmatkaliikenteen takia, joka tulee kiertoliittymään etuajo-oikeutettuna ja pysäyttää näin ollen etelästä liittymään pyrkivän jonon. Kiertoliittymien välinen läpiajokielto ohjaisi tämän liikenteen kohti Shellin ympyrää ja helpottaisi huomattavasti etelästä tulevan liikenteen sujumista liittymän läpi iltapäiväruuhkassa kohti pohjoista.

Yleensä suurin osa autoilijoista noudattaa liikennemerkkejä kuten läpiajokieltoja. Läpiajokiellon valvonta ja seuraamukset toteutuvat kuten muidenkin tieliikenteen rajoitusten valvonta ja seuraamukset lainsäädännön mukaisesti. Esimerkiksi raskaan liikenteen läpiajokieltoa Koskenmäentiellä rikkoo vain yksittäiset ajoneuvot ja silloinkin syystä, että idästä tultaessa kieltomerkki on vasta Kirkkotien risteyksessä jolloin navigaattorin ohjaaman rekka-auton on enää mahdoton kääntyä takaisin.

Toivomme, että kunnassa tutkitaan vakavasti ehdotuksemme läpiajokiellon toteuttamiseksi. Ratkaisun kustannusvaikutus on minimaalinen mutta sillä saataisiin huomattavasti parannettua Hyrylän erään vanhimman ja keskeisemmän asutusalueen elämänlaatua. Kaikki haastattelemamme Koskenmäen alueen asukkaat ovat kannattaneet ehdotusta.

Käsittelyvaiheet

7.3.2013: Tekniseen toimeen valmisteltavaksi
9.1.2014 Suvi Niemi vastannut sähköpostitse

Vastaus

Aloitteessa käsiteltyjä teemoja Koskenmäentien liikennemäärän, nopeusrajoitusten ja läpiajokiellon osalta on käsitelty vuoden 2013 aikana mm. Tuusulan liikenneturvallisuussuunnitelmassa sekä erillispalaverissa aloitteen tekijöiden kanssa.

Kadun nopeusrajoitusta on sittemmin laskettu 30 km/h noin välille Koskenmäen liittymä - Koskelantie. Lisäksi raskaan liikenteen läpiajokiellon ennakkomerkkejä tullaan vielä parantamaan Järvenpääntien suunnasta.

Koskenmäentie on merkittävä pääkatu Hyrylän keskustassa ja nykyisillä liikennejärjestelyillä on käytännössä mahdotonta kieltää sen käyttöä henkilöautoliikenteen läpikulkuun. Koskenmäentien läpi kulkevan henkilöautoliikenteen siirtäminen Hyrylän eteläiseen kiertoliittymään aiheuttaisi myös käytännössä ongelmia kiertoliittymän toiminnassa sekä Hämeentiellä Koskenmäentien liittymän ja Hyrylän eteläisen kiertoliittymän välillä.

Koskenmäentie on kunnan vilkkain katu, jonka liikennetilanteen kehitystä seurataan kuitenkin vuosittain. Tällä hetkellä kadun rooli tulee säilyttää, mutta samalla myös liikenneturvallisuutta pyritään parantamaan mm. liikenneturvallisuussuunnitelmassa esitetyin toimenpitein.

Päivitetty: 09.01.2014

« Takaisin