Klemetskogin koulun säilyttäminen

Aloite tehty:
14.10.2013
Aloitteen tekijä:
Koti- ja kouluyhdistys Hem och Skola i Klemetskog r.f. / Reinikainen Tuija
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Tuusulan maine perheystävällisenä, tasa-arvoisena ja houkuttelevana kuntana tulee säilyttää myös tulevaisuudessa. Näin näemme asian Klemetskogin koti- ja kouluyhdistyksessä.

On hienoa, että kunta kaavoittaa uusia asuinalueita myös keskuksiensa lähialueilta. Kun palvelut ovat lähietäisyydellä, niin keskukset pysyvät elinvoimaisina. Tämä taas tuo alueelle lisää yrittäjyyttä ja sitä kautta verotuloja kunnalle.

Tuusulan kunta on kuitenkin perinteisesti kaavoittanut asuinalueita keskuksiensa ulkopuolelta ja alueet ovat olleet hyvin houkuttelevia mm. lapsiperheille. Näiden asuinalueiden päiväkodit ja koulut ovat olleet avainasemassa, kun aluevertailuja on tehty lapsiperheiden näkökulmasta. Jos keskustojen ulkopuolisia päiväkoti- ja koulupalveluja heikennetään, emme usko että Tuusula tulee säilymään yhtä houkuttelevana kuntana kuin mitä se tänä päivänä on. Pahimmassa tapauksessa muutokset johtavat muuttotappioihin ja verotulojen vähenemiseen. Uskomme siis, että hyväkuntoisten kyläkoulujen säilyttäminen on kunnan hyvinvoinnin kannalta välttämätöntä.

Näkemyksiämme 26.9.2013 julkaistusta Tuusulan koulu- ja päiväkotiverkkosuunnitelmasta.

Tuusulan koulu- ja päiväkotiverkkosuunnitelmassa tähdätään siihen, että huonokuntoiset ja investointiaikaa lähestyvät yksiköt suljetaan. Samalla mainitaan myös, että tavoitteena on saada kaikille oppilaille ja päiväkotilapsille turvalliset ja terveelliset tilat, kun huonokuntoisemmista tiloista luovutaan. Edelleen mainitaan, että muutokset toisivat säästöjä vuokrakustannuksiin ja vähentäisivät investointipaineita, kun remontoitavia tiloja olisi vähemmän.

Klemetskogin koulurakennukset ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita ja ne ovat hiljattain peruskorjattu. Peruskorjaaminen oli hieno teko kunnalta, lähes 100-vuotiaat rakennukset pelastettiin. Samalla luotiin lapsille ja opettajille terveelliset ja turvalliset olosuhteet tulokselliselle opetukselle. Lisäksi laajamittaisilla korjaustoimenpiteillä taattiin rakennuksille pitkä investointivapaa aika. Näin ollen kunnalle aiheutuvat kulut pitäisivät olla hyvin kohtuulliset, jos asiaa tarkastellaan pitkällä tähtäimellä.

Jos koulu päätettäisiin sulkea ja rakennuksille ei olisi käyttöä, niin niiden kunto heikkenisi nopeasti, ellei rakennuksia ylläpidettäisi merkittävin kuluin. Jos taas kunta päättäisi myydä kiinteistöt, niin sekään ei olisi taloudellisesti kannattavaa tässä markkinatilanteessa. Erittäin suuria vuonna 2011-2013 tehtyjä investointeja ei em. tapauksissa voisi mitenkään perustella järkevästi.

Tuusulan kunnan teettämän Palveluverkkosuunnitelman 2013-2025 (Granlund Oy, 7.6.2013) mukaan Klemetskogin koulun ylläpitokulut ovat korkeat, kun tarkastelujaksona on vuosi 2012. Suunnitelmassa mainitaankin, että ylläpitokuluja ovat nostaneet mittavat home- ja kosteusvauriokorjaukset. Näin ollen vuoden 2012 ylläpitokuluja Klemetskogin koulun ja muiden koulujen välillä ei voida suoraan verrata keskenään ja tarkastelujakson tulisi olla pidempi. Kun tarkastellaan ylläpitokuluja kuluerittäin, em. Palveluverkkosuunnitelmasta voidaan todeta, että Klemetskogin koulun siivouksesta aiheutuvat kulut ovat keskimääräisellä tasolla, lämpöhuollosta aiheutuvat kulut ovat keskimääräistä alhaisemmat, sähköhuollosta aiheutuvat kulut ovat keskimääräistä korkeammat ja kunnossapitokulut ovat keskimääräistä korkeammat em. home- ja kosteuskorjauksista johtuen. Kun huomioidaan, että siivouksesta ja lämpöhuollosta syntyy keskimäärin yhteensä n. 50 % osuus, sähköhuollosta ja kunnossapidosta yhteensä n. 20 % osuus, kaikista ylläpitokuluista, niin voidaan todeta, että Klemetskogin koulun vuosittaiset ylläpitokulut eivät ole tavanomaista suuremmat ja tilastoharha johtuu em. home- ja kosteuskorjauksista.

Näin ollen Klemetskogin koulun ylläpitokulut tarkastelujaksolla 2013-2025 pitäisivät olla kohtuulliset, kun suurempia korjaustarpeita ei ole tiedossa.

Jos Klemetskogin koulu siirrettäisiin toisiin kunnostamattomiin tiloihin, olisi se kunnalle suuri taloudellinen riski tulevasta korjausuhasta ja investoinneista johtuen. Samalla ei voitaisi taata, että lapsilla ja opettajilla olisi terveelliset olosuhteet opetukselle.

Tuusulan koulu- ja päiväkotiverkkosuunnitelmassa on viitattu säästöihin koulukuljetuksissa. Klemetskogin osalta asiasta käytiin hiljattain laajamittaiset neuvottelut, joiden lopputuloksena oli, että moni lapsi menetti oikeuden koulukyytiin. Näin ollen kunnalle aiheutuvat kulut koulukyydeistä pitäisivät olla hyvin kohtuulliset Klemetskogin koulun osalta.

Tuusulan koulu- ja päiväkotiverkkosuunnitelmassa on viitattu vaihtoehtoon, mikäli suunnitelmassa mainittuihin muutoksiin ei ryhdyttäisi. Suunnitelman mukaan tämä tarkoittaisi mm. leikkauksia opettajien ja avustajien määrään.

Klemetskogin osalta asiasta käytiin hiljattain laajamittaiset neuvottelut, joiden lopputuloksena oli, että yksi opettajan virka ja yksi avustajan toimi vähennettiin. Lisäksi esiopetuksen määrää on vähennetty 23 tunnista (v. 2012) 8 tuntiin (v. 2013). Näin ollen kunnalle aiheutuvat kulut henkilökunnan palkoista pitäisivät olla hyvin kohtuulliset Klemetskogin koulun osalta.

Tuusulan koulu- ja päiväkotiverkkosuunnitelmassa on mainittu, että muutoksilla varmistetaan resurssien riittävyys.

Ruotsinkielisen opetuksen osalta resurssiapua ei kuitenkaan voi ottaa naapurikoulusta, täten tilanne ei muuttuisi. On ihailtavaa nähdä miten tarmokkaasti ja suurella sydämellä Klemetskogin opettajat ja avustajat tekevät työtään nykyresursseista huolimatta.

Tuusulan koulu- ja päiväkotiverkkosuunnitelmassa on mainittu, että muutosten avulla turvataan opetuksen määrä ja laatu tasa-arvoisesti kaikille tuusulalaisille oppilaille tiukentuneessa taloustilanteessa.

Jos Klemetskogin koulu siirrettäisiin suomenkielisen koulun yhteyteen, niin mm. äidinkielen oppiminen kärsisi. Näin ollen ruotsinkieliset lapset joutuisivat eriarvoiseen asemaan kuin muut ja tämä tulisi vääjäämättä näkymään kunnan muuttotilastoissa. Tämä taas vuorostaan aiheuttaisi kunnalle veromenetyksiä.

Klemetskogin kyläyhteisöllä on hyvin pitkät perinteet ja koulu on pitänyt yhteisön elinvoimaisena lähes 100 vuotta. Jos koulu lakkautettaisiin, niin samalla alkaisi kylän näivettyminen. Klemetskogin kulttuurimaisema arvokkaine rakennuksineen sekä maisemineen, ovat kunnalle ylpeyden aihe.

Lopuksi toivomme, että kunnan hienot arvot toteutuisivat kaikkien tuusulalaisten osalta.
’Kaiken palvelutuotannon ja toiminnan lähtökohtana pitää olla kuntalainen.’
’Kuntalaisia kohdellaan kuntalain hengen mukaisesti samanarvoisesti.”

Päätös Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 14.10.2013 § 128: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 15.10.2013: Kasvatus- ja sivistystoimen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 10.2.2014 § 68: Palautettiin uudelleen valmisteltavaksi ja otetaankäsiteltäväksi palveluverkkosuunnitelman käsittelyn jälkeen
Kunnanhallitus 17.11.2014 § 503: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 8.12.2014 § 156: Aloite käsitelty

Vastaus

Valtuusto päätti palveluverkkosuunnitelma osana strategisia kehittämishankkeita -asian käsittelyn yhteydessä 1.9.2014 § 90, että ns. pieniä kouluja ei tällä valtuustokaudella lakkauteta.

Päätös

Päivitetty: 15.12.2014

« Takaisin