Ruotsinkielisen kielikylpyryhmn perustaminen varhaiskasvatustoimintaan

Aloite tehty:
27.01.2014
Aloitteen tekijä:
Hem och Skola i Klemetskog r.f. / Reinikainen Tuija
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Tässä aloitteessa viittaamme aikaisempaan valtuustoaloitteeseen Vetoomus Klemetskogin koulun säilyttämisen puolesta 9.10.2013.

Esitämme, että Tuusulan kunnan varhaiskasvatustoimintaan perustetaan yksi tai useampi ruotsinkielinen kielikylpyryhmä Klemetskogin koulun oppilasmäärän vahvistamiseksi.

Kielikylpytoiminta mahdollistaa ruotsin kielen oppimisen suomenkielisille lapsille ja heidän perheilleen. Toiminta mahdollistaa lapselle koulun aloittamisen Klemetskogin ruotsinkielisessä esikoulussa ja siitä luontevan jatkon ruotsinkielisessä Klemetskogin koulussa.

Kielikylpytoiminta on suosittua naapurikunnissamme ja siitä on erittäin hyviä kokemuksia. Lapsi oppii tulemaan toimeen ruotsin kielellä erilaisissa arkielämän tilanteissa. Lapsi tutustuu helpommin suomenruotsalaiseen ja pohjoismaiseen kulttuuriin. Kielikylpyopetus antaa lapselle erittäin hyvät valmiudet muiden kielten opiskeluun, kuten englannin ja saksan kielten opiskeluun. Toiminnan vaikutukset ja hyödyt ovat laajat, vahvistaen eri kieliryhmien ja kulttuurien välisiä suhteita ja kanssakäymistä. Valtioneuvoston kanslian vuonna 2012 julkaisema Kansalliskielistrategia nostaa myös kielikylvyn esiin yhtenä keskeisenä kansalliskielien oppimista ja osaamista parantavana opetusmuotona. http://vnk.fi/julkaisuka nsio/2012/j04-ka nsal liskielistrategia-nationalsspraksstrategi-j07-strategy/PDF/J0412_Kansalliskielistrategianet.pdf

Klemetskogin kulttuurimaisema arvokkaine rakennuksineen sekä maisemineen ovat mitä parhain ympäristö monipuoliselle ja tasokkaalle opetukselle. Tästä on todisteena lähes 100-vuotinen koulutoiminta. Ruotsinkielinen koulu on Tuusulalle kulttuuriarvo, jota kannattaa vaalia.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 27.1.2014 § 16: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 28.1.2014: Kasvatus- ja sivistystoimeen varhaiskasvatuksen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 24.2.2014 § 94: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 31.3.2014 § 46: Aloite käsitelty

Vastaus

Hem och Skola i Klemetskog r.f.:n jättämän aloitteen tavoitteena on vahvistaa Klemetskogin koulun oppilasmäärää, jotta Klemetskog koulu toiminta pystytään varmistamaan nykyisessä kiinteistössä. Talouden tasapainotus- ja tuottavuusohjelmaan liittyvä palveluverkkoselvitys ottaa kantaa Tuusulan kunnan kouluverkkokysymyksiin ja sitä kautta myös Klemetskogin koulun jatkumiseen ko. kiinteistössä.

Ruotsinkielisten 0-6 -vuotiaiden lasten määrä Tuusulassa 2014-2021
Varhaiskasvatuspalvelujen ensisijaisena tavoitteena on turvata lakisääteiset palvelut perheille. Tuusulalaisesta väestöstä 2012 noin 9 % oli 0-6 -vuotiaita. Vuoden 2012 lopussa Tuusulan väestöstä noin 1,7 prosenttia oli ruotsinkielisiä. Ennusteen 2014-2021 mukaan tuusulalaisten ruotsinkielisten 0-6 -vuotiaiden lasten määrä pysyy ennuste vuosina hyvin vakiona. Kievarin päiväkodissa on 64 rakenteellista päivähoitopaikkaa, joista 21 on ruotsinkielisessä ryhmässä. Ryhmärakenteita muuttamalla Kievarin päiväkodissa voidaan hiukan lisätä ruotsinkielisten lasten paikkoja, jolloin tarve riittää paremmin vastaamaan ruotsinkielisten lasten päivähoidon kysyntää.  Taulukossa 1 on nähtävissä ennuste 0-6 -vuotiaiden ruotsinkielisten lasten määrästä vuosina 2014-2021.

 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

0

5

5

5

5

5

5

5

5

1

7

7

7

7

7

8

8

9

2

9

10

11

11

11

11

11

12

3

10

9

10

10

10

10

10

10

4

9

9

8

9

9

9

9

9

5

8

8

8

7

8

8

8

8

6

6

6

7

7

6

7

7

7

 

54

54

56

56

56

58

58

60

Taulukko 1. Ruotsinkielisten lasten määrä/ennuste

Kielikylpytoiminta
Tuusulan kunnan varhaiskasvatuspalveluissa ja esiopetuksessa ei kunnallista kielikylpytoimintaa tai vieraskielistä opetusta ole järjestetty. Varhaiskasvatuspalveluissa resurssit ja lisäresurssit on tarvittu päivähoitotarpeen määrälliseen kasvuun sekä tuetun varhaiskasvatustoiminnan ja vuoropäivähoidon järjestämiseen.

Aloitteessa kirjoitetaan, ”kielikylpyopetus antaa lapselle erittäin hyvät valmiudet muiden kielten opiskeluun, kuten englannin ja saksan kielten opiske-luun. Toiminnan vaikutukset ja hyödyt ovat laajat, vahvistaen eri kieliryhmi-en ja kulttuurien välisiä suhteita ja kanssakäymistä,” myös varhaiskasvatuspalveluissa allekirjoitetaan tämän. Uskomme, että tulevaisuudessa kielikylpytoimintaa tullaan järjestämään myös varhaiskasvatuspalveluissa enemmän joko yksityisten päivähoidon tuottajien tai/ja kunnallisen toiminnan avulla. Odotettavissa on, että tulevaisuudessa yksityinen tuottaja järjestää entistä enemmän kielikylpytoimintaa, joka mahdollistaa yritykselle lisäarvoa ja kilpailuetua suhteessa muihin yrittäjiin.  

Joissakin kuumakunnissa kielikylpytoimintaa järjestetään. Toimintamalli sinänsä on erittäin kannatettava ja hyvä, kuten aloitteen tekijätkin kirjoitta-vat. Kuumakunnista mm. Järvenpäässä on ruotsinkielinen päiväkoti ja siinä kielikylpyryhmä. Hyvinkäällä on ruotsin ja englanninkielistä kielikylpytoi-mintaa. Kirkkonummella on kunnallinen ruotsinkielinen kielikylpy 5v:n ryhmässä, esiopetus- ja myös perusopetusryhmässä. Mäntsälässä, Vihdissä ja Pornaisissa ei ole kielikylpytoimintaa. Sipoossa on kaksi ruotsinkielistä kielikylpypäiväkotia 3-6 -vuotiaille lapsille. Näistä lapset siirtyvät kielikylpy-kouluun. Keravalla kunnallisissa päiväkodeissa ei ole kielikylpytoimintaa, mutta yksityisessä Folkhälsanin ylläpitämässä ruotsinkielisessä päiväkodissa on. Muiden kuntien kielikylpykysymykseen ei saatu vastauksia 5.2.14 men-nessä.

Tulevaisuudessa opetushallitus on liittämässä kielikylpytoiminnan opetussuunnitelman ainekohtaiseksi osuudeksi
Näyttää siltä, että esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2016 tulee jotakin vieraskielisestä opetuksesta ja kielikylpyopetuksesta. Asi-alle on perustettu työryhmä, jonka puheenjohtajan toimii opetusneuvos Anna-Kaisa Mustaparta. Työryhmän kuuluu edustajia mm. yliopistoista ja ope-tushallituksesta sekä ranskalais-suomalaisesta, suomalais-venäläisestä, kansainvälisestä ja ruotsinkielisestä koulusta. Työryhmän työskentelystä ei ole vielä annettu tietoja. Vieraskielinen ja kielikylpyopetus opetussuunnitel-massa, toiminnan käynnistäminen tulee tehdä suunnitelmallisesti. Käynnistäminen vaatii suunnitelman mm. tiloista, henkilöstöstä ja prosesseista (ha-keminen, valinnat, sisältö). Asia tulee huomioida myös henkilöstön rekrytointien yhteydessä sekä koulutussuunnitelmissa.
 
Tuusulan kunnan varhaiskasvatuksen talousarvio 2014-2015
Tuusulan kunnan varhaiskasvatuspalveluiden talousarvio 2014 ei anna mahdollisuutta lisätä tai avata uusia palveluja, jotka edellyttävät henkilöstölisäystä. Tulevaisuudessa kielikylpytoimintaa tulee varhaiskasvatuspalveluihin esim. yksityisten päiväkotien profiloitumisen myötä. Uskomme myös, että perheillä olisi halukkuutta osallistua esim. ruotsin- ja/tai englanninkielisiin kielikylpyryhmiin. Kunnallisena toimintana uuden toiminnan / kielikylpyryhmän käynnistäminen vaatii alkuun resurssien lisäystä, koska samalla ei voida vähentää kokopäivähoitopaikkoja. Toimintamalli näkyy mahdollisena taloudellisena säästönä vasta myöhemmin, kun perheet valitsevat kokopäi-vähoidon tilalle kielikylpytoiminnan, osa-aikaisen päivähoidon tai kerhoryhmän.  Seuraavien talousarvioiden suunnittelun ja uuden opetussuunnitelman valmistumisen myötä asiaan varmasti palataan.

Päätös

Päivitetty: 04.04.2014

« Takaisin