Tuomalan koululaisten koulumatkojen vaaranpaikkoja

Aloite tehty:
07.02.2014
Tyyppi:
Kuntalaisaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Tuomalan koulun 5-6-luokan tutkimus, syksy 2013
Kunnallisaloite
Tuomalan koulun 5-6-luokka Tuomalan kyläläisiä

Pyydämme, että asiantuntijanne tutkisivat selvityksemme
Pyydämme käsityksenne kokemiemme vaaranpaikkojen turvallisuudesta
Pyydämme perustellen näkemyksenne, mitkä niistä
1. Eivät ole todellisia vaaranpaikkoja
2. Mitkä ovat sellaisia, joissa vaaraa voidaan vähentää tiedostamalla ja valistamalla
2. Mitkä vaativat muutoksia tiehen, liikennemerkkeihin tms. ja mitä olisi muutosten aikataulu?

Ymmärrämme, että Tuusula on iso kunta ja tehtävää riittää. Koulu ja kylä ovat omalta osaltaan valmiita auttamaan koulumatkojen turvallisuuden parantamisessa. Tämä vaaranpaikkakartoitus on yksi koulun tapa valistaa, kouluttaa ja tiedostaa vaaranpaikat.
Pyydämme lisäksi, että tiedotatte yksityisiä tienhoitokuntia sekä Järvenpään kaupunkia esitykseestämme ja teette tarvittavaa yhteistyötä heidän kanssaan asioiden ratkaisemiseksi

Tuomalan koululaisten koulumatkojen vaaranpaikkoja:

Kansanopistontiellä ei kävelytietä
Selostus: Tie on hiekkatie, jossa ei ole erillistä kävelytietä
Ratkaisuehdotus: Tehdään siihen kävelytie

Kansanopistontie
-Valaistus ei riitä talviaikaan
-Valaistuksesta suuri osa on rikki
Ratkaisuehdotus:
-LISÄÄ VALAISTUSTA
-NYKYISTEN KORJAAMINEN

Kansanopistontien ja Mandinkujan risteys
Selostus: Huono näkyvyys
Ratkaisuehdotus: Karsia pensasta ja jarruttaa aikaisemmin

Maijankuja
Selostus: Maijankuja kapea ohittaa
Ratkaisuehdotus: Moottoriajoneuvoilijat muistaa ajaa hiljempaa ja varoa lapsia.

Iivarinkadun ja Tuomalantien risteys
Selostus: Tuomalantieltä tulevia autoja ei näe kunnolla
Ratkaisuehdotus: Karsitaan pensaita

4-tien risteys (Parolantie, Tuomalantie ja Tuomalanpolku
Selostus: Neljäntien risteys, jossa näkyvyys huono. Kuusiaidan takia ei näe Tuomalantielle
Ratkaisuehdotukset: Voisi laittaa peilin tai stop-merkin, voisi tehdä tienhaarat tasa-arvoisiksi, kaikkien liikkujien pitäisi olla varovaisia ja kevyen liikenteen pitäisi kulkea reunassa.

Parolantien metsäinen mutka
Selitys: Huono näkyvyys (mäki on talvella liukas).
Ratkaisuehdotus: Kaikkien liikkujien pitää olla varovaisia ja kevyen liikenteen kulkea reunassa

Ristinummentien ylitys
Selostus:
-Ei suojatietä
-Mutka tiessä
-Autot saattavat ajaa kovaa
Ratkaisuehdotus: Tiehen voisi laittaa hidasteet

Ristinummentie
Selostus: Autot ajavat liian lujaa
Ratkaisuehdotus: Pyörätie ja rajoitus 40 km/h

Laurikkalan - ja Ristinummentien
Selostus: Pensaspeittäänäkyvyyden
Ratkaisu: Osa pensaista poistettaisiin

Kitteläntien alikulku (Tuomalan alku)
Selostus: Liian pimeää talvellaniin vähän lamppuja, ei näe tuleeko autoja
Ratkaisu: Voisi lisätä lamppuja

Autot ajavat liian lujaa

Rantatie
Selostus: Näkyvyys järvenpääntien/sillan suuntaan on huono ja autot ajavat liian lujaa
Ratkaisuehdotus: Nopeusrajoitus 40:een ja tiereunan perkaus

Hakalantie
Selostus: Keravalta tulevat autot ajavat liian lujaa, autoilijat eivät noudata nopeusrajoitusta ja tie on kapea
Ratkaisuehdotus: Valvontaa kyseiselle tielle, 30 km/h ja lapsi varoitusmerkkejä

Hakalantieltä kuivaajalle kääntyvä tien risteys
Selostus: Huono näkyvyys (korkeakasvillisuus), autot kääntyvät maantiellä ja ajavat liian lujaa
Ratkaisuehdotus: Tienvarren pitäminen siistinä, kasvillisuuden kasvun pitäminen lyhyempänä ja liikennemerkkien lisääminen (nopeusrajoitukset ja lapsia tiellä)

Käsittelyvaiheet

11.2.2014 Tekniseen toimeen valmisteltavaksi
22.10.2015 Suvi Niemi vastannut sähköpostitse

Vastaus

Koulumatkojen vaarallisuutta ja koulukuljetusta käsitellään kasvatus- ja sivistystoimi on laatimassa Tuusulan koulukuljetusoppaassa. Oppaan mukaan koulumatkan vaarallisuuden arvioinnissa selvitetään mm. nopeusrajoitus, liikennemäärät, kevyen liikenteen väylät, teiden ylityskohdat ja piennarleveydet. Arviointi toteutetaan kunnan toimesta. Oppaassa on myös lueteltu Tuusulassa vaarallisiksi arvioidut kadut ja tiet. Vaarallisiksi luokitellaan useimmiten suuret maantiet esimerkkinä Vanha Hämeentie ja Nuppulinnantie.

Aloitteessa pyydettiin arviota esitetyistä vaaranpaikoista, seuraavin kysymyksin:

”Pyydämme, että asiantuntijanne tutkisivat selvityksemme.
Pyydämme käsityksenne kokemiemme vaaranpaikkojen turvallisuudesta

  1. Eivät ole todellisia vaaranpaikkoja
  2. Mitkä ovat sellaisia, joissa vaaraa voidaan vähentää tiedostamalla ja valistamalla
  3. Mitkä vaativat muutoksia tiehen, liikennemerkkeihin tms. ja mitä olisi muutosten aikataulu?”

Vastaukset kysymyksiin:

  1. Koulukuljetusoppaan periaatteiden perusteella vain Rantatie 139 kohdalla on näkemäongelma.
  2. Kaikki aloitteessa mainitut kohteet ovat sellaisia, joissa liikkujien valistaminen parantaisi liikennekäyttäytymistä.
  3. Kohteiden muutostarpeet kuvattu tarkemmin alla olevissa vastausosioissa.

Tekninen toimi on selvittänyt aloitteessa listattujen kohteiden tilannetta. Seuraavassa on käyty läpi aloitteessa mainitut kohteet ja teknisen toimen arvio niiden tilasta. Aloite on lähetetty kohteena oleville tiehoitokunnille ja Järvenpään kaupungille ja näiltä tahoilta on pyydetty vastauksia aloitteessa esitettyihin kysymyksiin/ehdotuksiin.

Kansanopistontiellä ei ole kävelytietä

Tuusulan liikenneturvallisuussuunnitelma on laadittu vuonna 2013. Suunnitelmassa ei ole käsitelty Kansanopistontien tilannetta, joten se ei sisälly nykyisen liikenneturvallisuussuunnitelman toimenpideohjelmaan. Kun liikenneturvallisuussuunnitelma päivitetään, Kansanopistontie otetaan mukaan liikenneturvallisuustarkasteluun.

 

Kansanopistontien valaistus

Kansanopistontien valaisimet ovat elohopea valaisimia, jotka tullaan tulevaisuudessa saneeraamaan osana kunnan energiansäästöohjelmaa. Elohopeavalaisimien saneeraus aloitetaan kuitenkin suurempitehoisista valaisimista, jonka vuoksi Kansanopistontie ei ole saneerausohjelmassa 1. eikä 2. vaiheessa mukana.

Kansanopistontien ja Mandinkujan risteys

Tuusulan kunnan teknisen toimen kunnossapitoyksikkö on tarkastanut kohteen ja todennut että näkymät ovat riittävät, eikä kyseisessä kohtaa ole tarvetta toimenpiteille.

Maijankuja

Maijankujan liikenteenohjaus tällä hetkellä puutteellinen. Väylä on toisesta suunnasta merkitty kevyen liikenteen väyläksi - toisessa päässä merkkiä ei ole. Puuttuva merkki asennetaan mahdollisimman pian.

Iivarinkadun ja Tuomalantien risteys

Järvenpään kaupunki on ilmoittanut ottaneensa yhteyttä tontinomistajaan ja kehottanut harventamaan näkemäesteenä olevia puita ja pensaita.

 

4-tien risteys (Parolantie, Tuomalantie ja Tuomalanpolku)

Tuusulan kunta on saanut seuraavan lausunnon Tuomalantien tiekunnalta:

 ”Alun perin Tuomalantie, Hosianummentie ja Parolantie ovat olleet Tuomalan kylän talojen tilusteitä. Historiastaan johtuen ne ovat muotoutuneet monien eri vaiheiden kautta nykyiseen muotoonsa. Teiden mutkat ja muut näköesteet ovat tulleet vaarallisiksi vasta autojen, asutuksen ja liikenteen lisääntyessä. Parhaiten tienkäyttäjien turvallisuus lisääntyy, kun kaikki noudattavat hyväksi todettuja liikenneturvallisuusohjeita. Eli autoilijat sovittavat ajonopeutensa tilanteen mukaan ja jalankulkijat sekä koululaiset välttävät rinnakkain kävelyä ja pyöräilyä. Tässä yhteydessä Tuomalantien hoitokunta haluaa tuoda esille joka syksyisen ongelman, joka liittyy aurausmerkkeihin. Kahtena kolmena edellistalvena hoitokunta on joutunut laittamaan aurauskepit useassa Tuomalantien kohdassa kolmeen kertaan johtuen ilkivallasta. Aurauskepit on heitelty pitkin ojia ja peltoja. Tuomalan koulun ja Halosen Akatemian oppilailla oletetaan olevan osuutta asiaan. Moinen käytös ei ole mielestämme fiksua eikä kovin rakentavaa tienkäyttöä. Toivomme koulun kiinnittävän asiaan erityistä huomiota tulevaisuudessa.

3- tien risteys (Parolantie, Tuomalantie ja Tuomalanpolku)

Tiekunnan vuosikokous piti hyvänä ja toimivana nykyistä järjestelyä, missä Tuomalantie on osoitettu etuoikeutetuksi Parolantiellä ja Tuomalanpolulla sijaitsevilla liikennemerkeillä. Huonon näkyvyyden takia autoilijat ja muut tielläliikkujat ovat oppineet varomaan risteystä ja käyttämään sopivaa tilannenopeutta. Tiekunnalla ei ole valtuuksia puuttua kiinteistöjen kuusiaitoihin.

Parolantien metsäinen mutka

Parolantiellä ei tiekunnan vuosikokouksen mielestä ole metsästä johtuvaa huonoa näkyvyyttä, koska tien varrella on suoritettu avohakkuita kahden pahimman mutkan kohdalla. Tiekunnan vuosikokouksen keskusteluissa toivottiin tien varrella olevien kiinteistöjen pysäköivän autonsa mahdollisimman vähän näkyvyyttä haittaavasti tien mutkaisilla osuuksilla. Talviliukkauden estämiseksi tiekunta hiekoittaa tieosuuksiaan taloudellisten resurssiensa antamissa puitteissa.”

Ristinummentien ylitys

Tuusulan kunta on saanut seuraavan lausunnon Järvenpään kaupungilta:

”Ristinummentien ylitys kuvatussa sijainnissa on näkemästä johtuen ongelmallista. Sijaintiin ei kuitenkaan sovellu suojatieratkaisu, sillä kevyen liikenteen väyliä ei ole.”

Ristinummentie

Tuusulan kunta on saanut seuraavan lausunnon Järvenpään kaupungilta:

”Järvenpään kaupunki ei ole saanut erityistä palautetta Ristinummentien ajonopeuksiin liittyen. Tien suoran linjauksen johdosta joidenkin autoilijoiden ajonopeuksien nouseminen ei-sallitulle tasolle on kuitenkin mahdollista. Kevyen liikenteen väylien rakentaminen kohteeseen ei ole toimenpidelistassa”

Laurikkalan - ja Ristinummentien

Tuusulan kunta on saanut seuraavan lausunnon Järvenpään kaupungilta:

”Pensaiden vaikutus liittymän näkemään tarkistetaan, ja niitä

harvennetaan tarvittaessa.”

Kitteläntien alikulku (Tuomalan alku)

Kittelän alikulku tunnelin valaistus tullaan saneeraamaan koko Tuusulassa käynnissä olevan elohopeavalaisimien saneerauksen yhteydessä. Tarkkaa aikataulua alikulun saneeraukselle ei ole tiedossa. Kitteläntien alikulku tulee lähiaikoina siirtymään ELY-keskuksen huoltovastuulle, jonka jälkeen yhteydenotot valaistuksen suhteen kannattaa osoittaa osoitteeseen: liikenteen.asiakaspalvelu@ely-keskus.fi

Autot ajavat liian lujaa

Autoilijoiden ajonopeuksien valvonta on poliisin vastuulla. Tuusulan kunta seuraa liikennelaskentojen yhteydessä myös liikenteen nopeuksia ja välittää tiedon poliisille mikäli havaitut nopeudet ovat huomattavan korkeita.

Rantatie

Rantatielle idän suunnasta tulevan tonttiliittymän näkemät on havaittu puutteellisiksi. Liittymän pohjoispuolelle, tiealueeseen kuluvaan ojaan kasvanut risukko tulisi raivata. Rantatie on ELY-keskuksen hallinnoima maantie, joten raivaustyöstä välitetään pyyntö ELY-keskukseen.

Hakalantie

Tuusulan kunta on saanut seuraavan lausunnon Hakalantien tiekunnalta:

”Keravalta tulevat autot ajavat liian lujaa:

Tien [nopeus] valvonta ei kuulu tiekunnan tehtäviin, hoitokunta on pyytänyt poliisilta apua tien [nopeus] valvontaan mutta poliisin resurssien vähyyden takia erityistä apua ei ole luvattu. Tiellä on kummassakin päässä 30km/h nopeusrajoitusmerkki.”

Hakalantieltä kuivaajalle kääntyvä tien risteys

Tuusulan kunta on saanut seuraavan lausunnon Hakalantien tiekunnalta:

” Näkyvyys Hakalantieltä kuivaajalle kääntyvässä risteyksessä:

Tiekunnan lehdessa osakkaita on ohjeistettu pitämään kasvusto oman palstansa osalta kurissa. Samaa asia on käsitelty vuosikokouksissa. Hoitokunta lähettää kunnalle lehden malliksi.”

Päivitetty: 22.10.2015

« Takaisin