Mopojen käytön kieltäminen kevyen liikenteen väylillä

Aloite tehty:
12.06.2014
Tyyppi:
Kuntalaisaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Esitän mopojen käytön kieltämistä kevyen liikenteen väylillä toistuvien vaaratilanteiden takia.Jo itsessään eri nopeudet kevyen liikenteen väylien käyttäjien kesken aiheuttavat vaaratilanteita ohituksissa. Lisäksi mopot ajavat hyvin usein piittaamattomasti ja noudattamatta tilannenopeuksia.Ongelma on jatkuvasti lisääntymässä mopokannan ja liikennetiheyden kasvaessa.Kiellon tulisi koskea kaikkia alueita joiden viereisen ajoväylän nopeus on alle 60 km/h.
Riskien ottaminen muiden kevyen liikenteen väylien käyttäjien kustannuksella on nykyisellä järjestelmällä lisäksi tarpeetonta,
perusteena hiljattain alla oleva H:gin Sanomissa julkaistu tutkimustieto:
"Mopoilu on turvallisempaa ajoradalla kuin pyöräteillä, paljastaa hiljattain valmistunut Liikenneviraston onnettomuustarkastelu Mopot taajamissa ajoradalle. Mopoiluonnettomuudet vähenevät raportin mukaan peräti 30 prosenttia, jos mopot siirretään pyöräteiltä ajoradoille.
Liikenneviraston tutkimushankkeessa seurattiin Oulun seudun kaupunkimaisia kuntia, jotka lakkasivat sallimasta mopoilun taajamien pyöräteillä vuosina 2010 ja 2011.
Liikennevirasto antoi vuosi sitten ohjeistuksen, että mopoilua ei sallittaisi taajamissa pyöräteillä yhtä usein kuin aiemmin."

Käsittelyvaiheet

16.6.2014: Tekniseen toimeen valmisteltavaksi
17.9.2014 Suvi Niemi vastannut sähköpostitse

Vastaus

Tuusulaan on 2012-2013 Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) ohjeistuksen mukaisesti laadittu moporeittiselvitystä, jossa on laadittu arvio mopoilun nykytilasta Tuusulassa ja suunniteltu kehittämistoimia mopoilun ongelmakohtien ratkaisemiseen. Suunnitelma päivitetään vielä Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa syksyllä 2014.

Suunnitelman tarkoituksena on LVM:n ohjeistuksen mukaisesti siirtää mopoilua taajamissa pois jkpp-väyliltä ajoradoille. Poikkeuksia tulevat muodostamaan tiet ja kadut, joilla nopeusrajoitus on vähintään 60 km/h, joilla liikennemäärä tai raskaan liikenteen määrä on korkea, tien piennar on kapea tai moporeitin jatkuvuus edellyttää pyörätien käyttöä.

Suunnitellut muutokset tulevat voimaan sen jälkeen, kun moporeittiselvitys on virallisesti valmistunut ja siinä suunnitellut muutokset saadaan toteutettua maastossa. Tämän hetken suunnitelman mukaan muutoksia aletaan toteuttaa keväällä 2015.

Päivitetty: 17.09.2014

« Takaisin