Tuusulanväylän ja Tuusulan itäväylän risteykseen väliaikainen liityntäpysäköinti ja kuorma-autojen yöpysäköinti

Aloite tehty:
21.09.2015
Aloitteen tekijä:
Sjöblom Ruut
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Esitän, että Tuusulanväylän ja Tuusulan itäväylän risteykseen (liitekartassa merkitylle alueelle) perustetaan väliaikainen parkkialue. Ensinnäkin parkki-alue tarvitaan liityntäpysäköintiin, jonka avulla helpotetaan joukkoliikenteen käyttöä Helsingin suuntaan sekä vähennetään pääkaupunkiseudun ruuhkia. Toiseksi parkkialue tarvitaan kuorma-autojen yöpysäköintiä varten. Erityinen tarve tälle on Riihikallion alueella.

Osoitetulle paikalle on tulevaisuudessa tulossa eritasoliittymä (kuva liitteenä), joten parkkialue toimisi väliaikaisesti ja eritasoliittymää rakennettaessa voitaisiin parkkialuetta hyödyntää.

Karttaliitteet valtuuston pöytäkirjan liitteenä, linkki alla

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 21.9.2015 § 125: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 22.9.2015: Tekniseen toimeen, liikenneinsinööri Jukka-Matti Laakson valmisteltavaksi
Tekninen lautakunta 30.5.2017 § 84
Kunnanhallitus 5.6.2017 § 300: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 19.6.2017 § 144: Aloite käsitelty

Vastaus

Kuntakehityksen ja tekniikan toimiala ei tällä hetkellä puolla väliaikaisen pysäköintialueen rakentamista aloitteessa esitettyyn kohtaan. Vaikka liityntäpysäköinnin näkökulmasta Riihikallion tasalle tulisikin vuonna 2012 valmistuneen Helsingin seudun liityntäpysäköintistrategian ja toimenpideohjelman (HLJ-julkaisuja 32/2012) mukaan sijoittaa 50 henkilöautojen liityntäpysäköintipaikkaa vuoteen 2020 mennessä, on esitetty alue nykytilanteessa ongelmallinen kyseiseen tarkoitukseen. Nykyiset liikenneyhteydet alueelle ovat takaperoiset (Firanlähteentien reitti Vanhan Tuusulantien suunnasta), alue on kunnalta viljelykäyttöön vuokrattua peltoa ja alueen maaperä vaatisi merkittäviä esirakentamistöitä ennen pysäköintikäytön kestävän pintarakennekerrosten tekemistä. Huomiona aiheeseen myös, että valmisteilla olevassa uudessa Helsingin seudun liityntäpysäköinnin toimenpideohjelmassa edellisen selvityksen tavoitevuotta 2020 tullaa yleisesti siirtämään vuoteen 2025.

Liityntäpysäköinnin tarpeisiin on muunnettavissa tai rakennettavissa pysäköintialueita Riihikalliossa sekä Sahankulman tasalla, jolloin Helsingin suunnan joukkoliikennepalvelun ääreen pystytään lisäämään liityntäpysäköintipaikkoja jonkin verran myös ennen Riihikallion tasalle varta vasten liityntäpysäköintiä varten tarkoitetun pysäköintialueen toteuttamista. Tuusulanväylän ja Tuusulan itäväylän liittymäalueen suunnittelua viedään lähivuosina todennäköisesti eteenpäin ensivaiheessa eritasoliittymäjärjestelyä yksinkertaisemmalla järjestelyllä, jolloin voidaan vastata liikennemäärän kasvuun, mutta minimoida rakentaminen nykyisen liittymän kaakkoispuolen pehmeikköalueelle.

Kunnalla ei ole velvollisuutta järjestää raskaan kaluston pysäköintiä. Raskas kalusto liittyy useimmiten yritystoimintaan, jolloin yrityksen tai yrittäjän tulee lähtökohtaisesti järjestää kalustonsa pysäköinti itsenäisesti. Käytännössä kunta kuitenkin tarkoituksenmukaisuussyistä sekä päätöksenteon ohjaamana suunnittelee ja toteuttaa kohdekohtaisesti alue- tai katurakentamisen yhteydessä yleistä pysäköintiä palvelevia pysäköintipaikkoja tai -alueita, joihin kohteen tarpeiden mukaan sisällytetään muutamia raskaalle kalustolle soveltuvia pysäköintipaikkoja. Tässä mielessä kunnan nykyinen toimintatapa raskaan kaluston pysäköinnin ohjaamisessa on luonteeltaan hajauttavaa, jolloin raskaan kaluston, kuten muunkin ajoneuvokaluston vapaata pysäköintiä kokooja- ja pääkatujen katualueilla lähtökohtaisesti kielletään, mutta pysäköintiä myös sallitaan vähäisessä määrin henkilöautopysäköinnin yhteydessä yleisillä pysäköintialueilla tai katutilassa eri puolilla asemakaavoitettua kunnan aluetta. Ns. keskitettyyn järjestelyyn siirtymistä, jossa raskaan kaluston pysäköinti kategorisesti kiellettäisiin lukuun ottamatta muutamaa taajamiin sijoitettua pysäköintialuetta, ei ole päätöksentekoon tuotu tai sellaisen toimintatavan valitsemista ei ole valmisteltu. Keskitettyyn järjestelyyn sisältyy esimerkkitapauksissa myös pysäköintialueen valvontaa sekä pysäköintimaksujen periminen pysäköintipaikan varanneilta raskaan kaluston pysäköijiltä.

Raskaan kaluston pysäköintialueen toteutuskustannukset ovat kirjallisuuslähteen sekä kunnan omaan suunnitteluun perustuvan arvion perusteella 2-10 raskaalle kalustolle tarkoitettua pysäköintipaikkaa sisältävillä alueilla tasolla 10 000 - 20 000 € pysäköintipaikkaa kohden. Kustannukset ovat hintahaarukan yläpäässä, mikäli pysäköintialueen toteutukseen liittyy laajempia ajoväylien toteutustarpeita tai rakennuspohjan vahvistus- tai suojaustarpeita. Pysäköintialueen kokonaiskustannusta autopaikkaa kohden saa puolestaan laskettua, mikäli samalle alueelle on luontevaa toteuttaa myös henkilöautopysäköintipaikkoja.

Kunnan tuoreessa pysäköintipolittikka selvityksessä ja -päätöksessä (Khall § 128, 27.3.2017) ei yksityiskohtaisesti käsitelty raskaan kaluston pysäköintikysymystä. Pysäköintipolitiikan linjaukset raskaan kaluston pysäköinnin osalta ovat yleisellä tasolla ja ohjaavat tapauskohtaisten perustelujen kokoamiseen toteutusta suunniteltaessa. Mikäli erillistä raskaan kaluston pysäköintipolitiikkaa ei lähdetä laatimaan ja linjaamaan, tulevat ratkaisut raskaan kaluston pysäköinnin osalta noudattamaan pysäköintipolitiikan yleisiä linjauksia täydennettynä tapauskohtaisella harkinnalla. Tämä etenemistapa todennäköisesti jatkaa nykyistä ns. hajauttavan mallin mukaista paikkojen toteuttamista: Muutamia raskaalle kalustolle soveltuvia pysäköintipaikkoja suunnitellaan ja toteutetaan mahdollisuuksien, havaitun sekä arvioidun tarpeen perusteella asuin- ja työpaikka-alueiden yleisen pysäköinnin alueille. Kadunvarsipysäköinnin yhteydessä raskaan kaluston pysäköinti sallitaan kohtuudella katutilan, ympäröivien olosuhteiden ja yleisen hyväksynnän sen mahdollistaessa.

Päätös

Päivitetty: 01.08.2017

« Takaisin