Ruskeasannan juna-aseman käyttöönotto

Aloite tehty:
10.06.2013
Aloitteen tekijä:
Sjöblom Ruut
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Esitän, että Tuusulan kunta osallistuu Ruskeasannan juna-aseman käyttöönottoon. Ruskeasannan asema on yksi Kehäradan asema. Kehärata on 18 kilometriä pitkä junarata, jolla tulee kulkemaan matalalattiajunat 10 minuutin välein molempiin suuntiin. Se tulee parantamaan joukkoliikennetarjontaa ja vähentämään sekä henkilöautoliikennettä, että linja-autoliikennettä, ja niiden aiheuttamia ympäristöhaittoja. Lisäksi sen avulla edistetään EU:n ilmastopoliittisia tavoitteita.

Tällä hetkellä liikenne Etelä-Tuusulasta Helsinkiin on erittäin ruuhkainen ja joukkoliikenne Espooseen olematon. Matka Helsinkiin aamulla ruuhka-aikaan ja iltapäivällä takaisin kestää pahimmillaan puolitoista tuntia suuntaansa, eli kolme tuntia yhteensä päivässä. Ruskeasannan asemalta matka Helsinkiin kestäisi noin 15 minuuttia. Lisäksi joukkoliikenneyhteys Espooseen parantuisi ja nopeutuisi merkittävästi.

Ruskeasannan aseman käyttäjämäärät ovat arvioitu olevan 6 620 henkilöä vuorokaudessa vuonna 2025, josta lentomatkustajia on 70. Tämä määrä on kolmanneksi eniten koko Kehäradan asemista.

Lentoradan on huhuttu tuovan vastauksia Tuusulan ongelmalliseen joukkoliikenteeseen, mutta se ei ole Tuusulan kannalta realistista. Lentorata on vasta maakuntakaavassa suunnitteilla, eli siihen ei ole edes budjetoitu rahaa. Se on hyvin kaukana tulevaisuudessa. Tuusulan alta kulkeva raideliikenne tulee olemaan nopeita junia varten, jotka eivät pysähdy yksittäisillä pysäkeillä. Kaiken kaikkiaan lentoradan arvioidaan tulevan maksamaan 1,2 miljardia euroa, joka tarkoittaisi myös Tuusulalle massiivisia investointeja aseman rakentamista ja maan alle louhimista varten, ja junat eivät todennäköisesti edes pystyisi pysähtymään tällä kuvitteellisella asemalla.

Tällä hetkellä Ruskeasannassa on asemavaraus, jonka louhintatyöt on jo tehty. Esitän, että Tuusula ottaa välittömästi yhteyden Kehäradasta vastaaviin tahoihin ja alkaa neuvottelemaan aseman käyttöönotosta. Asialla on kiire, koska rata tullaan ottamaan käyttöön vuonna 2015. Toimimalla nyt heti myös meillä on mahdollisuus saada asema käyttöömme samaan aikaan. Lisäksi ehdotan, että tämä aloite olisi käsittelyssä jo seuraavassa valtuuston kokouksessa, tai ainakin palautetta, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty.

Koko Kehäradan kustannusarvio on 738,5 miljoonaa euroa. Ruskeasannan aseman kustannusarvio liityntäparkkipaikkoineen on noin 40 miljoonaa euroa. Valtio on lupautunut maksamaan vähintään 68,5 % kustannuksista. Kunnille jäisi vain 31,5 % kustannuksista, eli noin 12 miljoonaa euroa. Ruskeasannan asemaa koskevista kustannuksista ja niiden jaosta tulisi Vantaan kanssa pikaisesti sopia. Tuusula ei voi olla vapaamatkustaja.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 10.6.2013 § 98: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 11.6.2013: Kuntakehitykseen valmisteltavaksi
Kuntakehityslautakunta 10.6.2015 § 78: Palautettiin uudelleen valmisteltavaksi
Kuntakehityslautakunta 20.12.2017 § 173: Kunnanhallituksen ja edelleen valtuuston päätettäväksi
Kunnanhallitus 15.1.2018 § 12: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 29.1.2018 § 10: Aloite käsitelty

Vastaus

Tuusulan kunta on liittymässä Helsingin seudun liikenteeseen (HSL) vuoden 2018 alussa. HSL suunnittelee jatkossa yhdessä kunnan kanssa alueen joukkoliikennettä osana seudullista kokonaisuutta. Tässä yhteydessä joukkoliikenteen järjestämisessä siirrytään myös nykyistä huomattavasti enemmän liityntäliikenteeseen ja raideliikenteen käyttöön. Ensi vaiheessa Etelä-​Tuusulan linjasto tukeutuu olemassa oleviin juna-​asemiin,​ erityisesti Kerava,​ Tikkurila,​ Leinelä ja Aviapolis. Tulevaisuudessa myös mahdollisesti toteutettavalla Ruskeasannan asemalla voisi olla rooli joukkoliikennejärjestelmässä. 

Ruskeasannan aseman saaminen junaliikenteen käyttöön edellyttää asemaluolan aiemmasta louhinnasta huolimatta edelleen merkittäviä investointeja ja rakentamista. Aseman käyttövalmiuden saavuttamisen on arvioitu maksavan noin 40 miljoonaa euroa. Kuntakehityksen ja tekniikan toimialan edustajat kuntakehitysjohtajan johdolla ovat käyneet Vantaan kaupungin maankäytön,​ kaavoituksen ja liikenteen edustajien kanssa keskusteluja Ruskeasannan aseman toteutusmahdollisuuksista. Vantaalla ei ole Ruskeasannan aseman ympäristössä merkittävää maankäyttöpotentiaalia,​ joka tukisi aseman toteuttamista. Vantaan maksuosuus Kehäradan rakentamisessa on tähän mennessä ollut suurempi kuin mitä alkuperäisesti kaupungin ja valtion välillä on sovittu. Tästä syystä Vantaalla ei tällä hetkellä ole ollut intressiä aseman toteuttamiseen eikä mahdollisuuksia aseman rakentamisen rahoittamiseen. 

Ruskeasannan asemalla olisi toteutuessaan heijastusvaikutuksia myös tieverkkoon,​ mm. Tuusulanväylän mahdollisten lisäkaistojen tarpeeseen ja tarpeen ajoittumiseen. Ruskeasannan asemalla onkin nähtävissä ajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen kulkutapaosuuksien muuttumisen kautta laajempia seudullisia vaikutuksia. Ruskeasannan asema on ollut Helsingin seudun liikennejärjestelmätyössä,​ HLJ 2015,​ mukana vuosina 2016-​2025 käynnistettävien hankkeiden joukossa. Hankkeen vastuutahona on Liikennevirasto. HSL:ssä on parhaillaan laadittavana uusi liikennejärjestelmätyö,​ HLJ 2019,​ jonka yhteydessä hankkeiden toteutusaikatauluista ja kustannusjaosta päätetään uudelleen. Tämän työn yhteydessä kunta tulee pitämään Ruskeasannan aseman toteuttamista esillä ja korostamaan aseman laajoja seudullisia vaikutuksia. 

Päätös

Päivitetty: 05.02.2018

« Takaisin