Jokelan maastopolut

MAASTOPOLUILLA JA LUONNOSSA LIIKKUJAN ETIKETTI

• Perehdy jokaisenoikeuksiin ja laavulla metsä-/maastopalovaroituksiin ennen tulen tekoa (tunne oikeutesi ja vastuusi).
  • Ota luonto ja muut liikkujat huomioon.
  • Pitkospuilla ja poluilla väistä vastaantulijaa (kävelijän monesti helpompi astua sivuun kuin pyöräilijän).
  • Roskat luonnollisesti kannetaan mukanaan pois.
  • Anna metsän eläimille rauha. Älä esimerkiksi pyri kuvaamaan eläimiä liian läheltä ja väistä luontoon kuuluvia eläimiä esim. käärmettä.
  • Koirat tulee pitää maastopoluilla kytkettyinä (ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella).

Jokelassa on kaksi merkattua ulkoilureittiä, jotka molemmat lähtevät Notkopuistosta:

Maastopolut on tarkoitettu kaikille: niin maastopyöräilijöille, polkujuoksijoille, kävelijöille kuin koiran ulkoiluttajillekin. Maastopoluilla liikutaan jokamiesoikeuksien mukaisesti ja omalla vastuulla. Maastopolkujen yhteispituus on noin 14 kilometriä, erikseen kuljettuina. Yhdistämällä sinisen ja keltaisen reitin tulee kokonaismatkaksi noin 11km. Polut ovat osittain kivisiä ja juurakkoisia, joten ne eivät ole esteettömiä tai sovellu esim. pyörätuolilla kulkemiseen. Kosteimmat paikat ylitetään pitkospuita pitkin (yhteensä noin 200m). Varsinkin kosteaan aikaan reitillä voi olla liukkaita kallioita, juurakkoja ja kiviä. Molemmissa reiteissä on myös tien ylityksiä joissa npoudatettava erityistä tarkkuutta. Poluissa on paikoitellen myös maastopyöräilijöille haastavampia kohtia.

Polut toteutettiin asukkaiden toiveesta
Vuonna 2020 asukkaat äänestivät osallistuvan budjetoinnin OSBU-hankkeena maastopyöräradan toteutettavaksi Jokelaan. Maastopyörärata toteutettiin maastopolkuna, mikä mahdollistaa polun laajemmin kaikkien liikkujien käyttöön. Maastopolut merkittiin pääosin olemassa oleviin polkuihin ja muutamiin kohtiin tehtiin uudet polut. Maastopolkujen merkinnät ja rakenteet (pitkospuut ja sillat) sekä raivaus tehtiin talkootyönä.

Sininen reitti (Notkopuisto - Alho - Temmo - Perttu - Notkopuisto)

Sininen reitti lähtee Notkopuistosta ja kiertelee Temmon ja Pertun metsissä. Reitillä on monipuolisesti erityyppistä metsää ja maastoa. Reitille on tehty kolmeen kohtaan pitkospuita, yhteensä noin 130 metriä. Reitillä on maastopyöräillessä muutamia haastavia kohtia.

Sininen reitti

Reitti: Notkopuisto - Alhon lampi - vesitorni/Nukarin tie - Temmon metsä - Pertun suolammet - masto/Nukarin tie - kuntorata - Notkopuisto

Pituus: 5.8 km

Merkintä: Sininen pyöreä merkki puissa, tolpat maassa joissa sininen yläosa ja heijastinnauha, siniset nuolet

Vaativuus: Keskivaativa (jonkin verran kivikkoa, ei suuria korkeuseroja)

Kuvaus: Sininen reitti lähtee Notkopuistosta ja kiertää Alhon lammen, josta hetken matkaa jatketaan kuntolaitteen kohdalta alkavaa kuntorataa pitkin vanhalle latupohjalle. Vanhalta latupohjalta noustaan Temmonmäelle, kohti vesitornia. Vesitornilta reitti jatkuu Nukarintien yli kohti Perttua. Reitti kääntyy vasemmalle pitkospuille ja käy kaksi lenkkiä Temmossa. Pitkospuilta kuljetaan noin 100 metriä ja käännytään vasemmalle kohti Nukarintietä. Juuri ennen Nukarintietä käännytään oikealla ja noin 100 metroin jälkeen oikealle, josta noustaan kallioille. Kallioilta laskeudutaan takaisin siihen risteykseen, josta lenkki lähti. Tästä jatketaan vasemmalle toiselle Temmon lenkeistä. Tämä lenkki kulkee aluksi kohti Temmonkaarta ja kääntyy kohti Perttua (Kellonsoittajantietä). Reitti tulee kevyenliikenteenväylälle, jota pitkin kuljetaan oikealle 80 metriä. Tämän jälkeen reitti kääntyy oikealla metsään ja palaa pitkospuille.

Pitkospuiden jälkeen matkaa jatketaan suoraan Pertun suolammille. Suolampien jälkeen reitti kääntyy oikealle ja vastaan tulee reitin pisimmät pitkospuut (58 m). Pitkospuiden jälkeen reitti kääntyy oikealla kohti Nukarinitietä. Nukarintielle tultaessa kävellään noin 30 metriä tietä vasemmalle maston kohdalle, josta reitti jatkuu kohti kuntorataa. Hieman ennen kuntorataa on risteys josta suoraan menemällä pääsee keltaiselle lenkille ja laavulle, sininen lenkki jatkuu oikealle. Reitti tulee kuntoradalle, josta käännytään 30 metrin jälkeen vasemmalle vanhalle latupohjalle, jota pitkin palataan kohti Notkopuistoa.

Tunistetut vaarakohdat:

• Nukarintien ylitykset (2 kpl) vesitornin ja maston kohdalla.
  • Kallioiset ja kiviset kohdat sekä juurakot ovat liukkaita märällä.
  • Pitkospuut saattavat olla liukkaita märällä ja kuurassa.

Kartta: Reitit löytyvät Tuusulan kunnan kartta / ulkoilureitit

• Huom! Ottamalla puhelimessasi sijainnin käyttöön ja kartalla valitset näytä sijainti, pystyt seuraamaan reittiä.

Sininen reitti kartta

Keltainen reitti (Kuntorata, Notkopuisto - laavu - Reinintie- Kolsan metsä - Reinintie - laavu - Notkopuisto)

Keltainen reitti lähtee Notkopuistosta ja kulkee laavulta Ridasjärventien yli Kolsan metsään jossa tehdään lenkki ja palataan Reinitielle ja siitä takaisin Notkopuistoon. Reitille on tehty kolmeen kohtaan pitkospuita, yhteensä noin 80 metriä. Keltainen reitti on maastopyörille sinistä lenkkiä hieman helpompi.

Maastopolku opaste

Reitti: Notkopuisto - Alhon lampi - laavu - Reinintie - Takojan yhdyslenkki - Kolsan metsä - Kolsan yhdyslenkki - Reinintie - laavu - Notkopuisto

Pituus: 7.8 km

Merkintä: Keltainen pyöreä merkki puissa, keltaiset nuolet

Vaativuus: Helppo

Kulkusuunta: Katso kartta alla

Kuvaus: Keltainen reitti kulkee alkumatkan sinisen reitin kanssa samaa reittiä. Keltainen reitti lähtee Notkopuistosta ja kiertää Alhon lammen, josta hetken matkaa jatketaan kuntolaitteen kohdalta alkavaa kuntorataa pitkin vanhalle latupohjalle. Vanhaa latupohjaa jatketaan suoraan kuntoradalle ja siitä laavulle. Laavulta kuljetaan Kolsan yhdyslenkkiä pitkin Ridasjärventien yli, josta kuljetaan latupohjaa pitkin Reinitien yli. Reintien jälkeen käännytään vasemmalle kohti Takojaa. Reitti kulkee vanhaa latupohjaa pitkin ja kosteikon yli kuljetaan pitkospuita. Reitti nousee korkeimmalle kohdalle, josta jatketaan matkaa kohti Takojaa mutta käännytäänkin kohti Kolsaa. Reitti kulkee haapametsässä ja tulee kevyenliikenteenväylälle, jota kuljetaan 20 metriä oikealla puolella ja käännytään takaisin metsään. Reitin kivikkoisimman kohdan jälkeen palataan korkeimmalle kohdalle, josta se kääntyy vasemmalle kohti Kolsan yhdyslenkkiä. Tällä pätkällä reitti kulkee noron yli pitkospuita pitkin, minkä jälkeen ojan ylitys siltaa pitkin. Kolsan yhdyslenkkiä pitkin palataan laavun kautta kuntoradalle, josta pääsee Siniselle lenkille/Notkopuistoon.

Tunistetut vaarakohdat:

• Tien ylitykset: Ridasjärventien ylitys ja Reinintien ylitys
  • Kallioiset ja kiviset kohdat sekä juurakot ovat liukkaita märällä.
  • Pitkospuut saattavat olla liukkaita märällä ja kuurassa.